Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

(Ne)Kompetentnost?

Kompetencije i karijerni put

U zadnje vrijeme mogli smo se nagledati naslova u medijima koji su upravo "vrištali" o nekompetentnosti Vlade, lokalne uprave, gradske vlasti, ili uprave neke tvrtke u većinskome državnom vlasništvu. Moram priznati da nisam primijetila jasno definiranje koje bi to ključne kompetencije trebale biti, e da znamo i prema kojima se ocjenjuje njihova pojavnost i iskazivanje istih od prozvanih osoba, no – krenimo od početka, od definicije što su to, uopće, kompetencije.

Kad su kompetencije u pitanju, već od definicije stvari mogu biti konfuzne: naime, ima puno različitih definicija, različitih autora. Dozvolite da nabrojim neke: "Kompetencija je temeljna karakteristika osobe koja rezultira u učinkovitom i/ili superiornom obavljanju posla...može biti osobina, motiv, vještina, aspekt slike o sebi ili socijalne uloge, ili korpus znanja koju ona ili on koristi" (Boyatzis, 1982; prema Kurtz i Bartram, 2002.).

"Kompetencija za posao je skup ponašanja, znanja, procesa mišljenja i/ili stavova za koje je vjerojatno da se reflektiraju u obavljanju posla koje doseže definirane elementarne, bazične i visoke razine standarda" (Warr i Conner, 1992.).

"Individualne kompetencije su mjerljive radne navike i osobne vještine koje se koriste za postizanje radnih ciljeva" (Green, 1999.).

Sad, da ne odem dalje u teoriju, ja obično volim reći da su kompetencije skup znanja i vještina koje Vam trebaju za izvrsnost u postizanju određenih poslovnih ciljeva. Obratite pozornost na riječ "izvrsnost"…

Pustimo sad i Vladu i politiku: jednom kad im Vi odredite ključne kompetencije koje od njih očekujete, lako ćete iste procijeniti u pojavnosti kojima ih manifestiraju i valorizirati – na izborima, sudeći po izvrsnosti pojedinaca u njihovoj primjeni. Pogledajmo kompetencije s aspekta posloprimaca, pogotovo one koje mogu biti ključne za plan Vaše profesionalne karijere.

"Što želiš biti kada narasteš?"
Ovo jednostavno pitanje čuje svako dijete po nekoliko puta, no zanimljivo je pitanje kada ste ga sami sebi, kao odrasloj osobi, zadnji put postavili? Niste? Ma koliko Vam to možda čudno zvuči, ovo je pitanje - pitanje osobne vizije. A vizija je jako važna u izgradnji osobnog karijernog puta. I razdvojimo to pitanje na dva dijela: prvi dio pitanja bio bi: "Što želite biti?", a drugi "Kako i koliko morate 'rasti' da bi to postali?" – čime ujedno definirate i kompetencije koje trebate razvijati kako biste došli do željenog karijernog cilja.

Mišljenja sam da su ključne kompetencije za izgradnju uspješnog karijernog puta sljedeće:

  • osobna vizija
  • profesionalnost i umijeće izgradnje odnosa
  • usmjerenost
  • fleksibilnost
  • Krenimo redom: vizija sebe na svom karijernom putu, bez obzira na promjene i prepreke koje mogu nastati, daje Vam dugoročnu sliku čemu težite i na koje načine možete dati svoj puni potencijal. Kad govorim o viziji, odmah mi padaju na pamet neka pitanja na koja trebate znati dati odgovor, poput:

  • Koje su moje profesionalne snage/slabosti?
  • U kojem segmentu svoje profesije najviše uživam?
  • Gdje se vidim za 5 ili 10 godina? (To Vas pitaju i potencijalni poslodavci na razgovoru za posao, zar ne?)
  • Osnovna ideja jest u tome da razradite svoju viziju i napravite plan ciljeva koji su u skladu s njom. Naravno, uvijek ima okolnosti na koje ne možete utjecati: recesija, smanjenje broja radnih mjesta, otkazi ili nepotizam i kronizam pri zapošljavanju – stvari su izvan Vaše kontrole, no upravo postojanje vizije o svojoj karijeri može Vam pomoći da donesete "prave" odluke, svjesno promjenite smjer, donesete bitne odluke uz puno manje stresa u teškim životnim situacijama.

    Profesionalnost i izgradnja odnosa također su važni čimbenici karijere: ne treba smetnuti s uma i to kako Vas drugi vide. Biti profesionalan znači puno više od nekog položaja, funkcije ili titule, puno više i od temeljne kompetencije da neki posao obavljate uspješno. Karakter je isto tako važan, kao i "meke" vještine. To su područja koja mogu prevagnuti u odabiru kandidata za posao ili unaprjeđenje. I da – takozvane "meke" vještine mogu se naučiti…

    Jedna je karakteristika profesionalizma i ta da učinite ono što kažete da ćete učiniti. Kako biste to mogli pravovremeno napraviti, bitna je usmjerenost. Važan element u ovom dijelu priče je umijeće upravljanja sobom u vremenu (ili, popularno "time management"), kao i uspješno postavljanje prioriteta. Ne zaboravimo dodati vrsnost u donošenju odluka, umijeće planiranja i neodgađanje stvari koje trebate napraviti, i – voila! Eto nam puno vremena za sve što je potrebno napraviti!

    Fleksibilnost je bitna kompetencija, važna za upravljanje sobom u procesima promjena i držanjem kontrole nad onim što želite zvati svojim karijernim putem. Najteže je boriti se sa strahovima koji se množe oko nas, racionalnim ili iracionalnim, no upravo tu dolazi do značaja onaj prvi segment kojeg smo naveli – vizija, jer najčešće se najviše bojimo onog što nam je nepoznato.

    Počnite promatrati svoj karijerni put i kroz kompetencije: uostalom, pa to je upravo ono što će Vas i poslodavci pitati. No da ne ostane sve samo na Vama, odgovorit ću, da - pristaša sam ideje da i političari, poput svih posloprimaca koji prolaze kroz proces odabira i testiranja kompetencija, najkasnije prije preuzimanja određene funkcije budu i sami testirani po principu minimalne razine ključnih kompetencija za određeno mjesto ili položaj. Bude li tako, vjerovatno ćemo svi imati više mogućnosti realizacije željenih karijernih puteva jer će, jako jednostavno rečeno, biti i više radnih mjesta.

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.