Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Kako biti dobar šef?

Ako vaš tim smatra da ste dobar šef, imate najvažnije sredstvo koje jedan vođa uopće može imati.

U današnje vrijeme svima su puna usta strategije – poslovanja, preživljavanja, izlaska iz krize i slično. Ozbiljna analiza strateških pozicija i alternativa, svakako, nije mala stvar, ali može biti manje važna i 'presudna' od rasprave o strateškom identitetu, temi koja počinje od ljudi. Tvrtke se, naime, često pitaju "Kamo želimo ići?", umjesto da se pitaju "Što želimo biti?".

Slično tome, ispunjavanje strategije ovisi o dobrim šefovima. Podaci iz istraživanja, provedenog među 60.000 zaposlenika iz tisuća američkih kompanija, pokazuju da se velike strategije najčešće ne ostvare zbog 'ljudskog faktora', a njihovo ostvarenje posebno ovisi o protoku informacija kroz organizaciju i načinu na koji su raspoređena prava na donošenje odluka. To je za ostvarenje strategije mnogo važnije od 'tvrdih' alata kao što su, na primjer, promjene u organizacijskim tablicama.

U filmu "You've Got Mail" Tom Hanks glumi nemilosrdnog vlasnika velike knjižare koji Meg Ryan kaže: "To nije osobno, to je biznis". A ona mu odgovara: "Što bi to trebalo značiti? Već mi je dosta toga. To samo znači da nije osobno za tebe". Ono što dokazuje istraživanje za istraživanjem, vi već znate i sami – vaš odnos sa šefom je jedini i najvažniji faktor koji određuje koliko ste, ili niste, motivirani i angažirani na poslu. Okrenite to naglavačke – ako vaš tim smatra da ste dobar šef, imate najvažnije sredstvo koje jedan vođa uopće može imati.

Promovirajte najbolje
Većina šefova jako je loša u davanju svojim ljudima do znanja da je njihov rad i trud zapažen, stvaranju osjećaja da su posebni, i suradnji s njima kako bi im pomogli da se dalje razvijaju i rastu. Nije uvijek jednostavno izdvojiti najbolje – možda niste sigurni, možda se ne čini pravednim prema drugima. No, ništa ne definira dobrog šefa bolje od njegove sposobnosti da uoči i razvije talent.

Savladajte sustav
Godišnji ili polugodišnji ciljevi koji se postavljaju u većini tvrtki su važna stvar. No, među ostalim, problem kod toga je da svi, prije ili kasnije, nauče kako napisati ciljeve koji se višem menadžmentu čine jako ambiciozni i teško ostvarivi, a da to uopće nisu. A viši menadžment je pak razvio vještinu prepoznavanja takvih ciljeva, pa ih često vraćaju natrag zaposlenicima na doradu.

Prava vrijednost ciljeva je upravo u procesu njihova postavljanja. Ciljevi su zapravo timski ciljevi i trebaju se postavljati na razini tima. To uvijek unutar tima uzrokuje raspravu o tome što bi zapravo ciljevi trebali biti. Te rasprave članovima tima daju priliku da zajedno razgovaraju i slože se oko najvažnijih problema i prilika. Ostvarenje ciljeva je zlata vrijedno, ali je razgovor o razlici između stvarnih ciljeva i gluposti – neprocjenjiv.

Bavite se politikom
Najbolji dar koji možete dati svojim zaposlenicima je vaša politička umješnost i lukavost te vaša sposobnost da štitite svoju vlastitu poziciju. U lošim vremenima vaša politička osjetljivost može zaštititi njih. U boljim vremenima, vaš ugled, utjecaj i poznavanje organizacije pomoći će da dobiju resurse koje trebaju da bi obavili svoj posao, smanjiti trvenja na koje nailaze, te omogućiti im pristup ljudima i prilikama koje mogu unaprijediti njihovu karijeru.

To je win-win situacija, kako za njihov razvoj i napredak, tako i vašu reputaciju nekoga tko može obaviti stvari. Ne bavite se politikom zbog nje same. Ovdje se radi o iznalaženju načina da sebe i svoje ljude držite podalje od organizacijskih 'nagaznih mina' ili od zapinjanja u neperspektivnim projektima. Dobar šef ne šalje svoje trupe u suicidalne misije! (T. B.)

MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.