Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Životopis: Koji je format najbolji za vas?

Kronološki. Funkcionalan. Ispisani. Formatirani. Elektronički. Tekst. PDF. Sve su to pojmovi koji se nameću prilikom donošenja odluke kakav životopis sastaviti i kako ga prezentirati?

Životopis: Koji je format najbolji za vas?

Ponekad je poželjno imati nekoliko formata životopisa no, koliko točno? Kako možete procijeniti koji je format najbolji, s obzirom na konkretnu situaciju?

Prvo, važno je znati da pojam 'format' ima nekoliko značenja. Kada ljudi govore o 'formatu' obično misle na:

  • Organizaciju sadržaja u životopisu
  • Tehnološki pristup u pripremi životopisa i kako će biti dostavljen primatelju
  • Sve navedeno

Koje su prednosti ili nedostaci različitih formi životopisa? Koji su zajednički elementi svih životopisa?  

Svrha životopisa

Vaš životopis je ključan alat u potrazi za poslom, ali i ključna smjernica razgovora za posao. To je sažetak vaših postignuća, obrazovanja, radnog iskustva te obuhvaća paletu vaših vještina i jakih strana.

Životopis – čak i najbolji – neće vam osigurati posao; svejedno ćete na razgovoru za posao osobno morati uvjeriti poslodavca da ste upravo vi najbolji izbor za njegovu tvrtku. Životopis vam samo može omogućiti da vas pozovu na razgovor.

Životopis je izjava u kojoj su pobrojane činjenice, dizajnirana kako bi vas 'prodala' poslodavcu kao perspektivnog posloprimca. Zbog toga u životopisu nikada nemojte lagati ili iskrivljivati činjenice. Ipak, nemojte biti niti skromni. Jasno definirajte svoje uspjehe, rezultate, postignuća. Iskažite ih brojkama gdje god je to moguće.

Ključne smjernice svakog dobrog životopisa

  • Kontakt podaci – ime i prezime, e-mail adresa (samo jedna i to ona koja sadrži vaše ime i prezime, a ne nadimak ili kakav drugi pojam! dobar primjer: hrvoje.horvat@xxxx.hr), telefonski broj (samo jedan!), grad
  • Postignuća – opišite svoje radno iskustvo kroz svoja postignuća, a ne zaduženja; postignuća su ono što će vas 'prodati', posebno ako ih možete iskazati u brojkama
  • Obrazovanje/tečajevi – precizno istaknite naziv certifikata ili diplome; ako još niste diplomirali svakako navedite očekivani datum diplomiranja (mjesec i godinu); ne morate navoditi diplome koje su starije od 10 godina (pretpostavka je da imate dovoljno radnog iskustva koje vam govori u prilog)
  • Prvi dojam – prvi dojam koji životopis ostavlja jednako je važan kao i prvi dojam na razgovoru za posao. Životopis mora biti organiziran, pregledan, bez šarenih boja i različitih fontova (preporučamo Arial, veličina 11). Nemojte ga zagušiti ogromnom količinom informacija, istaknite ono najvažnije. Ostavite prorede kako bi rubrike bile pregledne te kako biste naglasili važne stavke. Ukoliko životopis želite ispisati koristite bijeli, bež ili blijedo sivi papir.
  • Greške nisu dozvoljene - pročitajte životopis nekoliko puta prije nego što ga pošaljete uz prijavu na oglas. Zatražite prijatelja da ga pročita i uoči eventualne pogreške.
  • Ciljano i precizno – prilagodite životopis konkretnom poslodavcu, tvrtki i oglasu za koji se javljate. Vrijeme univerzalnih životopisa davno je prošlo stoga je dovoljno da imate jedan predložak koji ćete, ovisno o oglasu na koji se javljate, uvijek malo prilagoditi. To oduzima svega desetak minuta, a može vam osigurati razgovor za posao!
  • VAŽNO: Izbjegavajte fraze koje čitate u oglasima za posao (npr. komunikativan, odgovoran, točan...). Tvrtka ovo navodi kao poželjne karakteristike, ali nije smisao da vi te smjernice samo prepišete u svoju molbu ili životopis, već da za svaku od njih navedete konkretan primjer! Tako npr. umjesto 'komunikativan' možete navesti neku aktivnost koju ste organizirali ili predvodili - to vrlo konkretno svjedoči da ste komunikativni i da vam je poznat timski rad (a pritom te dvije fraze ne morate uopće spomenuti!)

Kako organizirati sadržaj?

Organizacija sadržaja najvažnija je stvar koju morate definirati prije sastavljanja životopisa. Standardna je forma kronološka (ali obrnuti redoslijed, najnovije informacija su prve).

Hoćete li datum staviti prije funkcije ili ispod opisa svojih postignuća na tom radnom mjestu, ovisi o vama i o tome koju kategoriju smatrate važnijom, koja vas bolje 'reklamira'.

Datum je koristan podatak, ali manje važan od vašeg zanimanja ili ostvarenih postignuća. Jednako tako, ako imate puno radnog iskustva, životopis možete započeti nabrajanjem postignuća, a ne  obrazovanjem.

Koji god koncept odabrali, bitno je da on ističe vaše kvalitete. Ako standardna forma ne postiže taj efekt, slobodno je izmijenite. Kronologija je važna, ali još je važnije da vi sebe predstavite na najbolji mogući način.

Koji format odabarati?

U kojem ćete obliku dostaviti životopis na adresu primatelja drugo je važno pitanje. Poslodavci životopise uglavnom vole primati putem elektroničke pošte, u tijelu maila ili kao privitak.  

Mnogi poslodavci već u samom oglasu za posao traže životopis u PDF-u, nemojte da vam to promakne. Ukoliko poslodavac to izričito ne traži, PDF nije nužan, a životopis možete poslati jednostavno kao Word dokument. Isto vrijedi i za životopise na engleskom jeziku - pažljivo pročitajte oglas za posao i traži li poslodavac životopis na hrvatskom i engleskom jeziku. 

10 verzija životopisa – ima li to smisla?

Većina kandidata životopis voli prilagođavati neposredno prije same prijave na oglas za posao. Čak i ako niste među njima i imate već nekoliko pripremljenih varijacija na temu, dobro proučite odabrani predložak prije nego što ga pošaljete – možda ipak zahtijeva minimalne korekcije ili prilagodbu.

A možda će upravo taj minimum uloženog vremena činiti razliku prilikom izbora kandidata koji mogu pristupiti razgovoru za posao. 

MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.