Čak dvije trećine kompanija u Istočnoj Europi smatra da se manjak obrazovanih stručnjaka može uspješno nadoknaditi preuzimanjem najboljih zaposlenika od konkurencije, pokazuje istraživanje "Izjednačeni na vrhu" (Aligned at the Top) konzultantsko-revizorske tvrtke Deloitte i Economist Intelligence Unita.
Upravljanje ljudskim resursima bitnije utječe na formiranje poslovnih strategija tek u četvrtini istočnoeuropskih kompanija, jer se odjeli ljudskih resursa slabo bave strateškim pitanjima, poput sustavnog razvoja poslovnih lidera.
Predsjednici uprava, s druge strane, priznaju da u raspravama o zaposlenicima često uopće ne uzimaju u obzir stavove stručnjaka za ljudske resurse.
Mnoge kompanije nemaju zaposlenog menadžera za ljudske resurse, a četvrtina ih koristi usluge vanjskih head huntera.
Iako priznaju da su zaposlenici ključni za uspješno poslovanje, svega 10% kompanija smatra da je njihova kadrovska politika na "svjetskoj razini".
"Zanimljivo je da se za glavna pitanja u vezi zaposlenika tvrtke menadžeri rijetko obraćaju odjelu za ljudske resurse", primjećuje Krešimir Sečak, viši menadžer u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.
Sečak kaže da mnogi lideri smatraju da stručnjaci za ljudske resurse nemaju dovoljno dobar uvid u poslovanje da bi mogli pokretati strateške inicijative oko važnih pitanja: liderstva, upravljanja talentima, stvaranja preduvjeta za visoku radnu učinkovitost, treninga i razvoja.
S druge strane, iako voditelji ljudskih resursa prepoznaju važnost tih prioriteta, i dalje se uglavnom bave temeljnim funkcijama svog odjela, dakle nečim što se zapravo podrazumijeva, a ne sudjeluju u strateškim odlukama u vezi ljudskih resursa.
Deloitteova analiza je pokazala da kompanije u Istočnoj Europi nisu samo suočene s izazovom kako pronaći stručne radnike, nego i s problemom nemotiviranih, pa čak i nesretnih zaposlenika i menadžera.
Offshoring u ovom dijelu svijeta daleko je manje privlačan no na Zapadu, pa tako svega 5% kompanija kani nadoknaditi manjak stručnjaka na ovaj način. Većina ih se oslanja na obrazovanje postojećeg kadra i sistem "s faksa na posao" – ali na cijeni su prvenstveno top studenti s najboljih fakulteta.
Među strateškim pitanjima koja zaokupljaju menadžment najveću važnost ima porast konkurencije (66%), zatim pojava novih tržišta (50%) te zahtjevi potrošača za stalno novim proizvodima i uslugama (50%).
Globalizacija i poboljšanje ponude kompanija koje se bave outsourcingom, kao bitna pitanja u Sjedinjenim Državama i Zapadnoj Europi, za istočnoeuropske su tvrtke daleko manji problem.
"Ulogu koju će odjeli za ljudske resurse igrati u budućnosti odredit će njihova spremnost da se odmaknu od svojih temeljnih aktivnosti i preuzmu vodeću ulogu u definiranju strategije upravljanja ljudskim potencijalima", zaključuje Sečak.
(A.T.)