Procjenjuje se da u Hrvatskoj ima od 26.000 do 30.000 pomoraca od kojih 5.000 plovi na brodovima pod domaćom zastavom, a ostali na stranim brodovima.
Od spomenutog broja pomoraca oko 15.000 je časnika trgovačke mornarice. U svijetu ima oko 1,300.000 pomoraca, od čega blizu 500.000 časnika; u Europskoj uniji trenutačno nedostaje 20.000 pomorskih časnika, a više od 50.000 na svjetskom tržištu.
Hrvatski pomorac još je uvijek na visokoj cijeni na svjetskom tržištu radne snage i dobar dio naših časnika plovi na uglednim svjetskim kompanijama zarađujući nekoliko puta više nego da plove na brodovima pod domaćom zastavom.
Konkretno, to znači da naši zapovjednici mjesečno zarađuju i oko 15.000 dolara, a časnici od 3.000 do čak 12.000 dolara.
Iz tog razloga i bojazan Sindikata pomoraca Hrvatske da bi uskoro pod domaćom zastavom mogao zaploviti i veći broj stranih pomorskih časnika, naravno iz zemalja s nižim standardom od onog u Hrvatskoj.
Već određeno vrijeme na nekoliko brodova hrvatskih brodara plovi više desetaka pomoraca Filipinaca, Ukrajinaca i Crnogoraca, a neki misle da je to samo početak ukrcavanja stranaca na domaću flotu.
Predsjednik SPH-a Vladimir Svalina smatra da se ne bi smjelo ukrcavanje pomoraca na domaću flotu prepustiti diktatu tržišta, već da bi brodari trebali više pozornosti pokloniti domaćem kvalitetnom kadru, odnosno bolje ga platiti te vezati nekim drugim beneficijama.
Primjerice, mnogi ugledni svjetski brodari kvalitetne pomorce primaju u stalni radni odnos, plaćajući ih i kada ne plove, ali si tako osiguravaju vrhunski kadar za svoje obično novije brodove opremljene složenom i skupom tehnologijom.
U svijetu će do 2011. biti sagrađeno 10.000 novih brodova, što znači da će od oko 100.000 koliko ih sada plovi, 30% završiti u rezalištu zbog tehnološke zastarjelosti. (A.T.)
Izvor:
Vjesnik