Ugostiteljsko-turističke škole najčešće služe kao rezervne inačice, pa su ta zahtjevna zanimanja sve nepoželjnija
Nakon što je za Program obrazovanja i obuke kadrova u ugostiteljstvu i turizmu resorno ministarstvo lani potrošilo pet milijuna kuna, nedavno je objavljeno kako će se u tu svrhu ove godine potrošiti 7,5 milijuna kuna.
Cilj Programa obrazovanja je podizanje kvalitete hrvatskog turizma kroz obrazovanje novih i stručno usavršavanje postojećih kadrova, ali i jačanje interesa mladih za stjecanje zanimanja u ugostiteljstvu i turizmu, piše Davor Verković u Vjesniku.
83 srednje škole
Stoga je objavljen je i javni poziv za sudjelovanje u tom programu, koji je upućen hotelima i turističkim agencijama za sufinanciranje stipendija učenika ili studenata te HOK-u, odnosno županijskim obrtničkim komorama za sufinanciranje stipendija učenika.
Inače, u Hrvatskoj djeluju 83 srednje škole za strukovno područje ugostiteljstva i turizma te devet visokoškolskih ustanova, no imidž tog zanimanja nikad nije bio lošiji.
Ugostiteljsko-turističke škole najčešće služe kao rezervne inačice tek ako se ne uspije pri upisu u neku drugu školu, pa su ta zahtjevna zanimanja, za koje je potrebno i te kako mnogo znanja i vještina, bačena na dno poželjnosti i stvorena je fama da konobar ili kuhar može biti svatko.
Oaze ilegalnog rada
Osim toga, ugostiteljstvo i turizam su oaze ilegalnog rada. Statistika kaže da se te djelatnosti po radu na crno nalaze na visokom trećem mjestu, iza graditeljstva i trgovine. Nadalje, za ta strukovna područja nedostaje nastavnoga kadra, a kabineti za nastavu nisu odgovarajuće tehnički opremljeni.
Zato je županijama upućen i poziv za sufinanciranje uređenja kabineta za praktičnu nastavu u srednjim školama, a srednje strukovne škole za sudjelovanje u financiranju troškova promocije zanimanja u ugostiteljstvu i turizmu.
Vještine se ne stječu preko noći
Tajnica Sindikata turizma i usluga Hrvatske, Ljubomira Lončar podržava program Ministarstva turizma i misli da bi on mogao dati pozitivne rezultate, odnosno potaknuti školarce i studente da se vrate tim zanimanjima. Međutim, prije svega je potrebno skinuti loš imidž s tih zanimanja i shvatiti da je riječ o vještinama koje se ne stječu preko noći, pa bi program morao ići godinama prije nego što se pokaže njegova puna učinkovitost.
Poslodavci već traže radnike
Spomenimo da su podaci Hrvatskog zavoda za zapošljavanje od veljače ove godine, pokazali da poslodavci već počinju tražiti turističke i ugostiteljske djelatnike. Kako bi potaknuo veće zapošljavanje sezonskih radnika i povećao likvidnost na tržištu rada u turizmu za vrijeme turističke sezone, MojPosao i ove godine, u suradnji s partnerima provodi akciju "Poslovi u turizmu 2009."
Iskustva iz prethodnih godina pokazala su veliki interes poslodavaca za ovu akciju, a osim potražnje za ostalim zanimanjima, upravo su konobari i kuhari najtraženiji. (V. K.)
Izvor:
Vjesnik