Koje ste spremni navesti u svom životopisu?
U jednim dnevnim novinama nedavno je objavljen članak koji govori o „mekim“ vještinama novozaposlene pomoćnice ministra: sama vijest baš i nije ništa posebno, no upravo ovaj naglasak pozicionirao je članak na treću stranicu novina, s poprilično velikim naslovom. Dvije vještine, kontakt očima i empatija čine da se životopis nove pomoćnice razlikuje od ostalih u ministarstvima, kaže novinar, uz pretpostavku da je ovakav životopis „izmamio osmijeh“ u Vladi i ministarstvu (?!).
Da, „meke vještine“ – čine razliku u masi životopisa, što je u korporativnom, ali i u poduzetničkom svijetu već jako dobro znano. Postoje brojna istraživanja na ovu temu, pa stručnjaci kažu da formalna edukacija doprinosi uspješnosti pojedinca na radnom mjestu s 15%. Preostalih 85% odnosi se na razumijevanje i primjenu „mekih vještina“.
„Meke vještine“, kako volim reći, su sve ono što vas (u velikoj većini slučajeva) ne uče tijekom formalnog školovanja, a što poslodavci traže!
„Meke vještine“ su skup osobnih obilježja koje uključuju društvene vještine, komunikaciju (verbalnu i neverbalnu), osobne stavove i navike, optimizam i da, empatiju. To je ono što nazivamo „emocionalnom inteligencijom“, ili, kad „okrenete pilu naopačke“, ono što upravo Vas čini osobom s kojom bi drugi željeli raditi.
Da, strahovito su važne u vremenima otežanog poslovanja, moglo bi se reći čak i puno važnije od bilo kojih „tvrdih“ vještina. Vrijedi i obrnuto: nedostatak „mekih“ vještina može Vam karijeru usmjeriti u sasvim drugačijem smjeru od onog o kojem sanjate. Prošle godine jedan članak u časopisu Fortune Magazine govorio je o razlozima zašto glavni direktori velikih korporacija griješe i došli su do dva najvažnija: neznanje postavljanja pravih ljudi na prava mjesta i nesposobnost pravovremenog rješavanja problema u odnosima s najbližim suradnicima. Takve su ih pogreške koštale radnih mjesta.
Koje „meke“ vještine poslodavci najviše traže?
Kontakt očima važan je: i da, može se naučiti i pretvoriti u komparativnu prednost nad ostalim kandidatima, bitan je u procesu pregovaranja, javnih nastupa i u mnoštvu svakodnevnih poslovnih situacija. No, pogledajmo koje još poslodavci smatraju važnima, a najbolji omogućuju sustavno treniranje ili 1:1 coaching:
- Komunikacijske vještine -aktivno slušanje, verbalne, neverbalne, pisane.
- Analitičke/istraživačke vještine – umijeće procjene situacije, sagledavanja različitih perspektiva, prikupljanja dodatnih informacija i identifikacije ključnih elemenata na kojima treba raditi.
- Fleksibilnost/prilagodljivost/postavljanje i upravljanje prioritetima – sposobnost upravljanja složenim zadacima, upravljanja sobom u vremenu, određivanja prioriteta i prilagodbe promjenjenim uvjetima rada i radnih zadataka.
- Uspostavljanje kvalitetnih poslovnih odnosa – znanje i umijeće izgradnje kvalitetnih odnosa, poticanje na suradnju, upravljanje sukobima i sl.
- Planiranje/organizacija – odnosi se na Vaše umijeće kreiranja, planiranja, organizacije i implementacije projektnih zadataka unutar određenog vremenskog okvira. Sadrži i pravilno postavljanje ciljeva, kao i znanje donošenja odluka.
- Rješavanje problema/Kreativnost – iznalaženje mogućih rješenja uz korištenje kreativnosti, pregovaranja, korištenja vlastitog iskustva, ali i iskustva ljudi s kojima radite, uz korištenje raspoloživih informacija i resursa.
- Umijeće učinkovitog rada u timu – sposobnost uspostave dobrih poslovnih odnosa unutar tima, prihvaćanje drugih, empatija, uz usmjerenost prema zajedničkom cilju.
… i još mnoštvo drugih, što je u izravnoj vezi s poslom za kojeg se javljate ili kojeg želite raditi. „Set“ potrebnih vještina za poduzetništvo posebna je priča: svi koji su iskoračili iz jednog svijeta u drugi to jako dobro znaju i sigurno su to osjetili.
Osobno smatram da je za rad tijela javne službe s poduzetnicima i obrtnicima, danas i ovdje, empatija jako važna „meka“ vještina.
„Meke“ vještine koje utječu na Vašu zapošljivost, uspješnost u radu i poslovanju, kao i osobne vrijednosti, važne su odlike i alati koje jednostavno trebate za uspjeh.
Sve su to elementi koje možete naučiti, usavršiti, poboljšati, razvijati i održavati na potrebnoj razini tijekom svog radnog vijeka. U onom trenutku, kada odredite stupanj na kojem ste sada, kao i potrebe za ono što želite postići i napraviti, nemojte ih zaboraviti uključiti u Vaš osobni branding: da, u životopisu, na razgovoru za posao, kao i konkretnom primjenom i primjerom.
Jedan završen trening ili proces coachinga nisu dovoljni: radite na svojim „mekim“ vještinama, „brusite“ dodatno one u kojima ste dobri, uvježbajte i neke nove: pružite svom punom potencijalu priliku da se razvije i – zablista!