Stručnjaci otkrivaju koje su kvalitete zajedničke svim (potencijalnim) poduzetnicima.
Dr. sc Irena Miljković Krečar, predstojnica katedre za psihologiju i komunikaciju na Vernu, doktorirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu disertacijom o predviđanju poduzetničkog ponašanja. Njezino istraživanje jedno je od rijetkih u Hrvatskoj koje se bavi upravo ovim pitanjem, zašto ljudi uopće žele biti poduzetnici i zašto neki u tome uspiju a neki ne.
Učimo od roditelja i kroz iskustvo prvih obveza
Miljković Krečar istraživala je osobine, odgoj, motive i obrazovanje poduzetnika i faktore njihove kasnije uspješnosti. Pokazalo se da jednu od ključnih uloga igra odgoj. Socijalizacija budućih poduzetnika počinje u najranijoj dobi i u najužoj obitelji, a jedan od mehanizama je učenje uloga. Djeca gledaju što rade roditelji. Upijaju njihove stavove i emocionalne reakcije na posao, obveze i dogovornosti.
Važna su i rana životna iskustva prvih obveza, uspjeha i neuspjeha kroz koje djeca na vlastitoj koži osvještavaju odnos truda i ishoda. Ostalo 'odrade' šira obitelj, vršnjaci, društvene norme i ekonomija.
U suradnji s profesoricom Miljković Krečar telegram.hr sastavio je vodič za samoanalizu - krije li se u vama poduzetnik?
1) Vjerujete da sami kontrolirate događaje u životu
Poduzetnici najčešće osobe unutarnjeg mjesta kontrole: vjeruju da sami kontroliraju događaje i potrudit će se nešto promijeniti i ako treba sami osnovati poduzeće. Pojedinci s vanjskim mjestom kontrole skloniji su vjerovati u sudbinu, osjećati da su im vezane ruke i osjećati snažan utjecaj drugih.
2) Nesigurnost vas ne paralizira
Svaki se čovjek ponekad nosi s osjećajima nesigurnosti u sebe i svoje odluke, kaže profesorica Miljković Krečar. Za poduzetnike je bazično visoko samopouzdanje važno i mnoga istraživanja to potvrđuju.
3) Ne bojite se neizvjesnosti
Poduzetnici imaju visoku toleranciju na neizvjesnost, nemaju osjećaj nelagode u situacijama kad su informacije nepotpune, nejasne i nesigurne i s njma se efikasno nose. Osobe niske tolerancije sklonije su neizvjesnost doživjeti kao potencijalno opasnu ili neugodnu.
4) Znate procijeniti rizik pa ne bježite od njega
Novija istraživanja pokazuju da poduzetnici nisu ljudi visoke sklonosti riziku već naprosto bolje procjenjuju rizik i više vole da je umjeren. Profesorica Miljković Krečar upozorava da sklonost riziku ovisi o tipu i motivima poduzetnika: poduzetnici orijentirani prema razvoju više skloni riziku od onih koji su orijentirani prema profitu.
5) Identificirate se s onim što radite
Poduzetnici neuspjeh podnose bolje i lošije, ovisno o samopoštovanju i upornosti. Ipak, svima je zajedničko da se positovjećuju s tvrtkom na način da uspjeh ili neuspjeh tvrtke za poduzetnika predstavlja osobni uspjeh ili neuspjeh.
6) Imate tu poduzetničku samoeefikasnost
Poduzetnička samoefikasnost je uvjerenje da ste sposobni osnovati i voditi vlastito poduzeće. To se, kaže profesorica Miljković Krečar, pokazalo snažnim predviđajućim faktorom poduzetničkog ponašanja. Ako ne mislite da biste mogli razviti firmu, najčešće se u to nećete ni upuštati.
7) Pokreće vas potreba da sami stvarate svoj život
U ispitivanjima poduzetnika često se kao motiv ulaska u poduzetništvo navodi želja za većom kontrolom nad svojim životom dok neki postaju poduzetnici jer prepoznaju priliku na tržištu ili ih na to pogura život (npr. otkaz). U razvijenim zemljama više ljudi ulazi u biznis zbog prilike a u manje razvijenima iz nužde.
8) Čini se da ste dobri u više stvari
Svaki poduzetnik vlada znanjem na dva paralelna polja. Jedno su specifična znanja o poslu kojim se tvrka bavi, a drugo znanja o osnivanju, vođenju i razvoju biznisa. Zbog toga neki autori studija sugeriraju da su poduzetnici jedni od onih ljudi za koje se kaže da su dobri u svemu čega se prihvate.
9) Znate kako uključiti ljude u sve što radite
Dobar društveni kapital važan je u svim fazama razvoja biznisa. U prvoj fazi drugi mogu pomoći u prepoznavanju poslovne prilike i formiranju poslovne ideje. U fazama osnivanja i vođenja poduzeća revelantna postaje i materijalna i nematerijalna podrška socijalne okoline. I tu je ključna uloga obitelji.
10) Učite iz iskustva i gledajući druge
Poduzetnici su u djetinjstvu učili od roditelja, a kasnije se mogu odlučiti na formalno školovanje ili se usavršavaju u ekonomiji poduzetništva. Sljedeća razina učenja je učenje kroz poslovno iskustvo: mnogi poduzetnici odlučuju se na poduzetništvo upravo nakon što su određeni broj godina određeni posao radili za nekog drugog.
Prepoznali ste se u ovim točkama ili ste zaključili da poduzetništvo ipak nije za vas? Pozivamo vas da sudjelujete u anonimnom istraživanju na temu Pokretanje vlastitog posla i podijelite s nama svoja razmišljanja o ovoj temi!