U današnje vrijeme neprestano čujemo riječ "image". Marketingaši, menadžeri i spin doktori puni su rješenja za postizanje što bolje pojavnosti pojedinaca, ali i tvrtki.
Neke tvrtke, uglavnom velike, imaju standarde izgleda i ponašanja koji objašnjavaju način odijevanja prihvatljiv za radno mjesto.
Što poslodavac time postiže? Prvenstveno želi kreirati profesionalan, prepoznatljiv izgled zaposlenih u odnosu prema kupcima, dobavljačima i javnosti, promovirati pozitivno radno okruženje i graditi korporativnu kulturu te osigurati ispunjavanje uvjeta zaštite na radu.
Poslodavci temelje svoje preporuke i pravilnike s pretpostavkom da su svi zaposleni, na svim razinama predstavnici tvrtke i da je stoga njihov opći izgled i ponašanje važno za stvaranje općeg dojma o tvrtki.
Pokušati ćemo dati neke odgovore na pitanje zašto je izgled važan, ne kako postići odgovarajući izgled, jer kreiranje vlastitog stila zaista zahtijeva vrlo individualan pristup.
Poslodavci donose svoje mišljenje o Vama od prvog trenutka kada Vas ugledaju? Možemo razgovarati o tome kako to nije fer, kako je površno – no prihvatite činjenicu da je tako! Albert Mehrabian, poznati sociolingvist, u svome istraživanju je ukazao kako u susretu licem u lice, 55% poruke koju želite prenijeti sadrži Vaš izgled i govor tijela.
Sugovornik će promatrati kako ste obučeni, Vaš izraz lica, kosu, ruke, govor tijela i ukupno ponašanje. Razmislite malo o ovome podatku i analizirajte kakav dojam želite ostaviti svakoga dana u svome radnom tjednu.
Izgled svake osobe čini mnoštvo detalja: frizura, boja kose, način šminkanja, kretnje i govor ruku, održavanost ruku, čistoća cipela, način vezivanja kravate, kako se rukujete, imate li tetovažu ili piercing, stil odijevanja, modni detalji...Vaš osobni izgled je finaliziran proizvod u onome trenutku kada napustite dom i krenete – na razgovor o poslu, radno mjesto, društveni događaj, poslovni ručak ili aktivnosti u slobodno vrijeme.
Mnogi pokušavaju diktirati kako biste trebali izgledati. Neki trendovi su trajniji, neki vrlo prolazni. Nešto što je popularno danas možda će biti razlogom kajanja za par godina. Zato razmislite vrlo pažljivo prije trajne tetovaže, pet piercinga u lijevom uhu ili na nekim drugim dijelovima lica. Koliko god je to Vaša osobna stvar, za veliku većinu tvrtki će morati i ostati vrlo Vaša osobna stvar, u smislu nevidljivosti.
Krenuli ste na razgovor o poslu?
Oprez! Sklizak teren! Pažljivo proučite tvrtku u koju idete na razgovor, proučite način na koji se zaposlenici odijevaju i kako se ponašaju, raspitajte se i procijenite opći stil tvrtke. Ne kažemo ovdje da u svemu trebate odustati od svoje osobnosti, no nemojte otići na razgovor u tvrtku poznatu po konzervativnijem stilu s neurednim noktima ili trodnevnom bradom.
Detalji su važni! To i sami znate, isto kao što i sami možete osjetiti, nakon obavljenog intervjua, da li je Vaš nastup ostavio dojam da se uklapate ili ste se osjećali poput trna u nečijem oku...Vaše samopouzdanje bit će jače ako ste sigurni u dojam kojeg ostavljate na razgovoru. Pokušajte u razgovoru pratiti "skeniranje" koje radi Vaš sugovornik, možda postanete svjesni nekih detalja na kojima još možete poraditi.
Imate samo trideset sekundi!
Popis inventure koju će sugovornik napraviti u odnosu na Vas, u tako vrlo kratkom roku, sadrži:
Što je najbolje (ili najgore), ovi prvi dojmovi mogu biti trajni. Znate li što znači "hallo efect"? Kada je vaša vizualna poruka pozitivna, osoba s kojom razgovarate težiti će pretpostavci kako su i Vaše druge osobine pozitivne. Ako je negativna, budući ili sadašnji poslodavac neće gubiti vrijeme niti ulagati neki poseban napor u otkrivanje Vaših dobrih strana.
Većina zaposlenih u odjelima ljudskih resursa obučena je u vođenjima intervjua i na način da ne reagira unutar navedenih prvih trideset sekundi, no nećete uvijek razgovarati samo s treniranim osobama, u višim fazama razgovora za posao vjerovatno ćete se susretati i s osobama koje će Vam biti direktno nadređene. No, unatoč tome što možemo pretpostaviti da su osobe s kojima razgovarate trenirane, nemojte zanemariti da nam je instinkt procjene sugovornika duboko ukorijenjen, tisućama godina. Nekad je opstanak pojedinca ovisio o tome kako brzo i točno može procijeniti situaciju u kojoj se nalazi. Oni koji su mogli dobro "pročitati" druge su preživjeli dan...
Vaš izgled je važan čak i kada Vas nitko ne gleda!
Svakome se ponekad dogodi da uopće ne želi razmišljati previše o svome izgledu; možda nemate dogovorenih poslovnih sastanaka u ponedjeljak pa mislite kako i nije baš važno da neku posebnu pažnju posvetite svome izgledu, možda se neki detalj i može zanemariti...
I kada Vas nitko drugi ne gleda, Vi gledate sami sebe! Ogledalo u kupaoni ili hodniku doma prije odlaska na posao, retrovizor u automobilu, ogledalo u liftu, pokretna ostakljena vrata ureda, izlog pored kojega ste prošli na putu do posla. Višestruko se imate priliku pogledati, zar ne? Višestruko imate mogućnost osjećati se dobro, samopouzdano i snažno – ili ravnodušno, u nedostatku samopouzdanja ili s negativnim stavom o samima sebi.
Vaš izgled – Vaše je vlasništvo, trajna vrijednost s kojim možete naučiti dobro raspolagati. Što je još važnije: uvijek se može promijeniti, i to nabolje!
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!