Znate li reći "NE"?
Što je to asertivnost? Možemo je opisati kao ponašanje kojim branite svoja prava i ne date se iskorištavati. Ili možemo reći da ste asertivni kada komunicirate ono što zaista i želite - na jasan način, poštujući svoja prava i osjećaje ali i prava i osjećaje drugih.
Asertivnost je iskreno i prikladno izražavanje osjećaja, mišljenja i potreba osobe.
Po čemu se asertivnost razlikuje od agresivnosti?
Agresivnost znači da se zauzimate za svoja prava na način koji ugrožava prava drugih. Agresivno ponašanje je obično neprijateljsko, puno okrivljavanja i postavljanja čvrstih zahtjeva prema drugima. Može sadržavati prijetnje, pogrdne nazive, sarkazam, britke komentare, opake tračeve ili neumjesne replike.
Koje su pojavnosti asertivnog ponašanja?
Jednostavno i izravno izražavanje Vaših uvjerenja, osjećaja ili stavova početak je asertivnog ponašanja. To mogu biti i jednostavne izjave poput: "Ja želim..." ili "Ja mislim..." Osim toga, potrebno je znati čvrsto i odlučno reći "NE" kada nešto zaista ne želite!
No, i uz korištenje "JA –izjava" potrebno je imati i osjećaja za druge: rečenica se može proširiti u izjavu koja u prvom dijelu prihvaća drugu osobu, a zatim se nastavlja u dijelu u kojem izražavate svoje stajalište.
Zvuči poprilično jednostavno i idilično, zar ne? Idila u stvarnom životu prestaje u trenutku kada druga osoba ne želi prihvatiti Vaše asertivne izjave i nastavlja Vas ugrožavati kao osobu. U takvim situacijama potrebno je podići nivo asertivnosti i iskazati čvrst stav.
U takvim situacijama možete i navesti što ćete poduzeti sa svoje strane, odmah nakon osnovne asertivne izjave. Na primjer: "Ako ne završite s popravkom mog automobila danas do 17 sati, želim razgovarati sa voditeljem servisa a o svemu ću obavijestiti i predstavništvo XY !"
Asertivnost u govoru
Korisna je kada je potrebno izraziti negativne osjećaje. Obično se sastoji od izjave u tri dijela:
Naglasak u "JA-govoru" asertivnosti je u dijelu izjave u kojem govorite što želite i kako se Vi osjećate pri tome. Kada se izražava ljutnja ili bijes, često smo skloni okrivljavati drugu osobu, prepustiti se emocijama i zanijeti u negativnom smislu.
Obratite pažnju i na govor tijela: nastojte zadržati direktan kontakt pogledom, držanje neka bude opušteno ali dovoljno čvrsto i neka je Vaš izraz lica u skladu s porukom. Zadržite umjerenost u tonu i jačini govora, no i odaberite pravi trenutak!
Ponekada nam je teško reći "ne" na poslu zato što mislimo da će to drugi ljudi shvatiti kao da nismo traženo sposobni obaviti. Ili se osjećamo "obaveznim" kada nas kolega zamoli za uslugu; ili osjećamo pritisak kada nešto treba napraviti za osobu koja nam je nadređena. Na nekim radnim mjestima i u nekim situacijama reći "ne" je nemoguće ili jednostavno nije uopće dozvoljeno.
Naravno, postoje situacije u kojima je "ne" nužno. Ali, pogledate li oko sebe, toliko je nervoze povezano s eventualnim mogućim korištenjem te riječi – tako da je ljudi jednostavno ne izgovore, pristaju raditi stvari koje radije ne bi, ili završe s poslom koji ionako nije njihov. Ako ostajete raditi iza radnog vremena zato što ste prvo morali dovršiti sve svoje obaveze, a onda i one koje je Vaš kolega trebao obaviti – što Vas sprječava da kažete "ne"?
Može li se asertivnost naučiti?
Mi u Mislioni radije govorimo o osobnoj učinkovitosti. Trening asertivnosti ne daje odgovor na sva pitanja i sve situacije, i evo zašto:
Ako i trebate postati asertivni radije nego agresivni, asertivnost nije uvijek jedini način kako neku situaciju možete razriješiti. Ako Vas netko verbalno napada ili ima izrazito agresivan stav, ponekad je agresivan pristup i s Vaše strane prihvatljivo rješenje. Ne zaboravite: ključna riječ za ovakve situacije je: "prihvatljivo"!
Poslovne trenerice organiziraju trening "Osobna učinkovitost", koji će se održati 16. lipnja ove godine, 18. lipnja "Umijeće pregovaranja", a 20. lipnja "Sedam metoda rješavanja problema". Više informacija o treningu i načinu sudjelovanja potražite na www.misliona.hr
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!