U biznisu se blefira radi dobivanja unosnijih poslova, strateški se planira kao u šahu, a kupuje i prodaje kao u Monopoly-u
U današnjem poslovanju koje obilježava žestoka konkurencija i bespoštedno tržišno natjecanje dobro poznavanje društvenih igara pokazuje se kao velika prednost.
Razlog leži u činjenici da su odnosi u poslovnom svijetu uvelike slični nekim od popularnih igara, poput šaha, pokera ili "Monopolyja".
Strateško planiranje u šahu slično je taktikama koje vode kompanije kako bi ostvarile dobre rezultate na tržištima, a jedinstvena strateška karakteristika šaha primjenjiva je i na vojnu i političku taktiku, kao i na biznis. U šahu je važno shvatiti teren ili poziciju te se postupno prilagođavati naglim promjenama.
Shvatite namjere protivnika
Također je važno shvatiti namjere protivnika, njegovu taktiku i karakteristike. Šahovski velemastor Gabriel Schwartzman izjavio je kako je ista stvar i u biznisu.
"Prije smišljanja same taktike kako se natjecati na tržištu vrlo je bitno savršeno shvatiti to isto tržište", rekao je Schwartzman, istaknuvši kako to uključuje shvaćanje snage i slabosti pojedinih kompanija, tko su im konkurenti, koje su im marketinške karakteristike te druge bitne informacije.
Šah poput tržišnog natjecanja
Gari Kasparov, koji je bio najmlađi svjetski prvak u šahu, izjavio je da je šah kao i tržišno natjecanje. "I u šahu i u biznisu postoji velika nesigurnost i gotovo neograničen broj poteza koje možete učiniti. Samo zamislite. Nakon samo tri početna poteza u šahu moguće je dobiti devet milijuna pozicija. I to kada su u igru uključena samo dva igrača.
Sada zamislite sve mogućnosti s kojima se suočavaju kompanije gdje cijele gomile korporacija odgovaraju svojim novim strategijama, cijenama i proizvodima. Nepredvidljivost je gotovo nezamisliva", rekao je Kasparov.
Samo igra
Kasparov napominje kako se nikada ne smije podcjenjivati protivnika, da je presudno zadržati psihološku prednost te da se treba osjećati ugodno na neprijateljskom teritoriju. Kada biznismen svlada ta tri glavna pravila, pobjeda bi mu trebala biti nadohvat ruke.
Što se tiče pokera, situacija je slična iako su pravila i igrači drukčiji. Isabelle Mercier, najuspješnija pokerašica prema World Poker Tour Championshipu iz 2005., objašnjava da u pokeru i biznisu vrijede iste taktike, a najrizičnija taktika je u igru uložiti sve, posebice ako blefirate.
Kada je u pitanju igra "Monopoly", situacija je poprilično jasna - kupi jeftino da bi prodao skupo. "Monopoly" je nastao za vrijeme Velike depresije koja je pogodila Ameriku tridesetih godina 20. stoljeća kako bi, kako mnogi tvrde, djecu učio biznisu. U toj igri igrači kupuju i prodaju nekretnine te prikupljaju "porez" od protivničkih igrača koji stanu na njihovo polje.
No, "Monopoly" treba shvatiti samo kao igru jer je stvarnost, iako na tabli i na tržištu izgleda vrlo slično, ipak drukčija. (V.K.)
Izvor:
Poslovni dnevnik