Uspješan stil vodstva
Kada čujete riječ "coach" – što Vam prvo pada na pamet? U svjetlu ovih dana, vjerovatno nogometni treneri? Coaching odavno više nije rezerviran samo za sportaše. Danas se smatra jednim od ključnih koncepata vodstva i menadžmenta!
Zašto je onda coaching sve popularniji? Zato što pomaže na "poslovnom" terenu!
Daniel Goleman, autor "Emocionalne inteligencije" i "Socijalne inteligencije" opisuje coaching kao jedan od šest stilova vodstva. Štoviše, to je uloga ili način ponašanja kojeg lideri primjenjuju u kontekstu situacijskog vodstva.
Kao stil vodstva, coaching se koristi kada su članovi grupe ili tima kompetentni i motivirani, no ne znaju dugoročne ciljeve tvrtke. Uključene su dvije razine coachinga: tima i pojedinaca u timu.
Coaching tima pomaže da svi članovi rade zajedno. Ista razinu kompetencije ili motivacije ne mora biti prisutna kod svih članova, niti su svi članovi podjednako predani postizanju cilja.
Tim ili grupa ljudi mogu biti mješavina visoko i umjereno kompetentnih članova s različitim stupnjem predanosti. Razlike koje se pojavljuju mogu biti izvorom nesuglasica kod članova tima. Lider koji primjenjuje i coaching pomaže članovima u smislu ujednačavanja njihovih očekivanja – upravo poput izvrsnih trenera nogometne reprezentacije!
Coaching kao liderski stil pomaže da vođa tima upravlja neskladnim perspektivama, tako da zajednički cilj nadvlada osobne ciljeve i interese. U velikim tvrtkama lider ima i zadatak da uskladi osobne vrijednosti i ciljeve zaposlenika s ciljevima i vrijednostima tvrtke kako bi zaposlenici mogli preuzeti "vlasništvo" nad dugoročnim ciljevima tvrtke.
Osobni coaching članova tima je i primjer situacijskog vodstva. Cilj mu je podizanje razine povjerenja članova tima, u mentorskom odnosu jedan-na-jedan, na način da se potvrda dobrog obavljanja posla dobije putem redovnih povratnih informacija svakom članu.
Ovisno o individualnoj razini kompetencija i predanosti, lider može posvetiti više vremena coachingu manje iskusnih članova tima. Ovo se uobičajeno događa u situacijama kada imate u timu novozaposlene radnike.
Izravno nadređena osoba treba davati jasnije zadatke i održavati redovite sastanke, pružajući povratne informacije novim članovima tima. Postupno se omjer coachinga može smanjivati u korist delegiranja, koje je omogućeno većom kompetentnošću, ali i povjerenjem u člana tima.
Coaching promovira individualnu i timsku izvrsnost. Izvrsnost dolazi iz uobičajeno dobre radne prakse zaposlenika. Učestalost sastanaka i davanja povratnih informacija bitna je i za stvaranje radnih navika. Članovi tima mogu, na ovaj način, poprimiti naviku stalne procjene samih sebe kako bi utvrdili područja mogućeg rasta i razvoja. Mogu uvidjeti koja su im znanja, vještine i stavovi nužni kako bi dosegli ciljeve cijeloga tima. U ovakvom procesu, oni teže i osobnoj izvrsnosti.
Napisale smo da coaching pomaže razvoju visoke predanosti zajedničkim ciljevima. Lider u ulozi coacha balansira realizaciju trenutnih zadataka s dugoročnim ciljevima koji vode realizaciji vizije poduzeća.
Coaching daje dodatnu vrijednost liderima. Vodstvo osobnim primjerom važno je pri coachingu članova tima, a vođa može izgubiti kredibilitet ako i sam ne radi upravo ono o čemu govori ("Walk your talk")! To znači da treba biti dobro organiziran, visoko kompetentan u svom području rada, otvoren za komunikaciju i povratne informacije i imati jasnu ideju o viziji/misiji/ciljevima tvrtke.
Ne zaboravite, coaching je samo jedan od stilova vodstva. Sve ovisi o profilu tima kojeg vodite! Još nešto: nije baš tako jednostavno...
Kao coach svoga tima morate biti svjesni da coaching zahtijeva vrijeme koje ćete posvetiti svakoj osobi u timu, pojedinačno i redovito, kao i timu kao cjelini.
Odgovornost je ujedno i veća jer u procesu coachinga članova tima – vi razvijate i stvarate buduće coacheve koji će isto činiti svojim timovima!
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!