U razgovoru s poslovnim ljudima raznih profila, mnogi koriste jednu jedinu riječ kako bi opisali simptome nedostatka motivacije zaposlenih, apatije, otpora na promjene, nezainteresiranosti i nepovjerenja: cinizam. Sama riječ već puno govori...
Pitanje koje možemo postaviti: da li su ti isti zaposlenici bili cinični prije no što su počeli raditi na svom novom radnom mjestu? Ili su takvi postali s vremenom? Gdje je netragom nestao entuzijazam?
Kome moj rad pomaže?
Možda niste primjetili, no ljudi sve više voluntiraju. Fenomen volontiranja stvarno ponekad djeluje zbunjujuće: zašto se odlučujemo investirati svoje vrijeme i energiju u aktivnosti koje su često naporne, i psihički i fizički? I to bez plaće? Zašto se udružujemo u nevladine organizacije usmjerene na pomoć općem dobru?
Ukratko, može se reći da volontiranjem radimo na podupiranju nečega u što vjerujemo. Muče Vas nezainteresirani radinici? Koliko je Vaša vizija, misija i ciljevi tvrtke usklađena s individualnim ciljevima ljudi? Što je "ono" što ih pokreće?
Gdje je nestala motivacija?
Već desetljećima je prisutno vjerovanje da je najveći izvor pokretanja zaposlenih pružanje odgovarajućih podstreka, najčešće u financijskom obliku. Iza ovakvog pristupa krije se opća pretpostavka kako se po glavama svih zaposlenih mota samo jedno pitanje: "Ima li tu mene?".
Čitajući u posljednje vrijeme objavljene članke o generaciji Y, upravo postavka "ITM" im se pripisuje kao primarni pokretač, u smislu da očekuju napredak, nagrade i uspon korporativnim ljestvama u vrlo kratkom roku. Cjelokupni motivacijski programi nekih tvrtki osmišljeni su kako bi odgovorili upravo na to pitanje, "WIFY" (What's in it for me?) iliti "ITM" (Ima li tu mene?).
No, u svim, mnogobrojnim razgovorima s zaposlenicima raznih , nitko s kim smo razgovarale nije opisao svoj entuzijazam kao posljedicu onoga što je tvrka nudila kao nagradu za dobro obavljen posao.
Uvijek je bilo prisutno jedno neizgovoreno pitanje: Zašto mi je stalo do toga? To je možda i osnovni pokretač GEN Y. To je pitanje koje se krije u motiviranju mnogih "radnih cinika". A mnoge tvrtke nisu uspjele pružiti dobar odgovor upravo na ovo pitanje.
Na primjer: godišnja skupština zaposlenih. Čelni čovjek govori zaposlenicima kako je u sljedećoj godini cilj tvrtke koji se, naravno, ne može postići bez angažmana svih zaposlenih, porast prihoda na domaćem tržištu od 15 posto. U publici ravnodušnost...
Jednostavno rečeno, težak rad usmjeren povećanju profita tvrtke i nije baš "neki dobar razlog" koji bi trebao pokrenuti i "ponijeti" zaposlenike, zar ne?
Bilo koja tvrtka koju pokreće uglavnom interni fokus na profit ili isključivo tržišni položaj tvrtke, postaje uistinu savršena sredina za razvoj cinizma zaposlenih. Kada je, samo i jedino, ostvarivanje profita cilj poslovanja tvrtke, oslanjanje na različite financijske oblike motivacije zaposlenih kako bi se podigao „usahli“ moral može samo pogoršati situaciju.
A pogledajte njih...
Uz sve razlike koje se pojavljuju, visoko uspješne tvtke dijele jednu karakteristiku: njihovo glavno usmjerenje nije interno, u smislu profita ili ostvarivanja uskih interesa tvrtke.
U uspješnim tvrtkama fokus je na eksternom, na ispunjavanju potreba kupaca ili korisnika ili na onome kako Vaš rad, i u najmanjem djeliću, doprinosi njihovom boljem životu.
Spontane pozitivne povratne informacije zadovoljnih kupaca dokazano podižu razinu motivacije zaposlenih! Ako neki zaposlenici i nisu u izravnom kontaktu s kupcima, a njihov rad je dio cjeline usluge ili proizvoda, ta povratna informacija treba doći i do njih...
Vratite motiv natrag u motivaciju!
Možda Vam može zazvučati čudno kada kažemo da u razmišljanjima o načinu motiviranja zaposlenih razmislite o fokusiranju na zadovoljstvo kupca/korisnika?! No, uspješne tvrtke konstantno istražuju načine kako bi osmislile upravo onu uslugu/proizvod ili paket koji će najbolje ispuniti želje, potrebe i očekivanja kupaca, zar ne?
Jedno jedino "Hvala!" koje Vam izriče kupac, sasvim sigurno proizvodi osmjeh na licu, povećano samopouzdanje i veću radnu motivaciju, usmjerenu čak i prema onim kupcima od kojih nećete čuti tu čarobnu riječ. I dugo se pamti...
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!