Nije ne-etično samo ono što je zakonom kažnjivo
Osnov etične radne organizacije čine etično vodstvo i njihovo etično odlučivanje, što je ujedno i osnovni postulat društveno odgovornog poslovanja. No, što etično?
Ne postoje nikakva univerzalna pravila koja propisuju što je etično, a što ne. Fascinantno, ako uzmete u obzir koliku važnost u današnje vrijeme možemo pripisati etičnosti.
U redu, moguće je malo pobliže odrediti što je etično ako definirate ono što nije etično. A jednostavnija i šira definicija svakako bi bila obuhvaćena pojmom nečega što je "fer".
Možemo nabrajati neke poslovne pojavnosti koje nisu etične, a razmislite i dodajte popisu one koje primjećujete na svom radnom mjestu:
Nešto od nabrojanog zakonski je kažnjivo, neke stvari i nisu. No, nisu zato ništa manje neetične, zar ne? Možete pomisliti kako su neke jednostavno nevažne, no gledajući s aspekta osobe kojoj se takve stvari događaju, sasvim sigurno nisu fer, pravedne ili su jednostavno pogrešne i zato neetične.
Samo ono što je zakonom zabranjeno ne može biti osnova za etično odlučivanje.
Kako onda odlučivati etično? Najbolji savjet koji se može dati je slijedeći: uvijek razmislite o svojoj objektivnosti i fer pristupu prije donošenja odluke.
Jednostavno rečeno, morate biti spospobni vidjeti i sagledati i tuđa stajališta. Možda Vam ovo izgleda tako banalno i očito, no vrlo često odluke upravo "padaju" na ovoj razini. Istinsku objektivnost nije baš lako postići, pogotovo za menadžere koji su pod pritiskom. Velik udjel objektivnosti daje distanciranje, bez kojeg nije moguć niti fer pristup.
Ako i dalje dvojite, evo nekoliko principa koji Vam mogu pomoći:
Možda ćete pomisliti kako idealistički opisujemo krutu i tvrdu poslovnu realnost, no promislite: sve više ljudi i organizacija postaje svjesno važnosti društveno odgovornog poslovanja, javno mišljenje (pogotovo u doba tako brzog kolanja informacija) utječe na kreiranje nekih novih očekivanja i standarda poslovanja, ponašanje tvrtki i njihovih čelnih ljudi – dobro ili loše – je sve više vrlo javno i dostupno javnosti, a nepravde bilo kakve vrste postaju brzo vidljive i vrlo, vrlo neprihvatljive.
Kao nikada do sada, prednosti etičnog ponašanja u poslovanju postaju sve jače, poput konkurentske prednosti, boljeg privlačenja i zadržavanja radnika, privlačenja investitora ili dioničara, jačanja radnog morala i kulture tvrtke, jakog utjecaja na gradnju dobre reputacije, ali i zakonskih obveza – nije li bolje mijenjati se dok ne budete prisiljeni promijeniti se?