Obećanja koja ste dali svojim zaposlenicima, klijentima, kupcima ili dobavljačima opasan su teret: neispunjena Vam ruše kredibilitet, ispunjena ali ne u obećanome roku gube početni značaj
"Obećanje – ludom radovanje"
Sigurno ste, možda i svakodnevno, u poziciji obećati kupcu isporuku na točno određen dan, plaćanje dobavljaču u dogovorenome roku ili novčanu nagradu radniku za uspješno obavljen posao. Obećanje je poput pošiljke koju jedna osoba šalje drugoj, sadrži puno toga o pošiljatelju a primatelj i ne može baš izravno utjecati na sadržaj.
Dupliciranje pošiljke baš i nema nekog smisla, no ponovno slanje s izmjenjenim sadržajem je prekršeno obećanje, zar ne? I, postoji uistinu velika razlika između onoga što ste upravo obećali i onoga što sve morate napraviti da obećane i ispunite, unatoč eventualnim smetnjama ili novim momentima. Kruta realnost: ne možemo nikada imati garancije za sve faktore koji utječu na naše obećanje, možemo samo izraziti svoje namjere i nadati se da sve one stvari koje nismo uzeli u obzir neće pokvariti naše dobre planove.
Obećanje je ipak više od namjere jer podrazumijeva ulaganje truda i najbolje volje. Garancija nije uključena.
Vrijednost obećanja
Složit ćemo se da je prekršeno obećanje, poslovno ili privatno, jedno od ružnijih životnih iskustava. Zašto možemo lažno obećati? Mogući razlozi su:
Obećanja nose svoju vrijednost zato što bi trebala biti izričaj poštovanja, priznanja nečije vrijednosti ili napora. No i za osobu koja obećaje važna su – kao izraz empatije, ali i u smisu zadovoljstva koje ispunjeno obećanje donosi.
U redu, priznajem da sam primala lažna obećanja na radnom mjestu. To nisu bile moje pretpostavke, već doslovno primljena – nikad ispunjena obećanja. Ili ona koja su na ispunjenje čekala daleko više od obećanog roka. Možete pretpostaviti da se radilo o povišicama plaće, a možete pretpostaviti i moje razočaranje, gubitak povjerenja i poštovanja prema neposredno nadređenoj osobi. No, isto tako moram priznati da sam ih nekada i sama dala – kao male, "bijele laži", usmjerene tome da se klijenta/kolegu/partnera ne bi povrijedilo...
Znam i zašto su opasna: upravo u reakcijama druge strane leži sva opasnost lažnog obećanja ako ste ga dali - više ni ona obećanja koja ste u stanju ispuniti neće biti dobro primljena.
Efekt neispunjenog obećanja je stres, povrijeđenost, gubitak povjerenja za stranu kojoj je obećano, ali i osjećaj krivnje, nesposobnosti ili nemoći za osobu koja je obećanje dala. U biti, sve strane gube, jer obećanje ne pruža baš priliku za alternativne poteze.
Menadžerska obećanja
Nemojte odmah pomisliti da imaju negativan predznak. I godišnji plan je u biti – obećanje svega onoga što ćete, kako, kada i na koji način raditi. Već po iteracijama godišnjeg plana vidite kako se Vaše obećanje mijenja i kako ga realnost sažima u prave okvire.
Dakle, menadžersko "obećanje" je plan rada, a stvarnim ga čini neki proces verifikacije ili akcije koje su vezane uz plan, a samo obećanje je usmjereno postizanju ciljeva tvrtke. Krasno, ako su obećanja realna i pravovremeno ispunjena. Ako nisu – automatski ste si priskrbili etiketu lošeg šefa.
Uz ignoriranje zaposlenika, ne davanje priznanja kada je zasluženo, neispunjena obećanja Vas stavljaju na vrh rang liste stvari koje ugrožavaju poslovanje tvrtke!
Ispunjena obećanja
U današnje vrijeme, kada smo snažno svjesni opadanja sustava vrijednosti, morala i bazične međuljudske pristojnosti, razmislite malo o obećanjima koja dajete, pogotovo onima olako izrečenima. Svi ponekad prekršimo obećanje, no ako Vam je to postala navika koja se ponavlja, dio Vaše osobnosti i način na koji postupate prema drugima, sasvim sigurno ljudima oko sebe iskazujete nedostatak poštovanja. Nećete ih "samo" učiniti nesretnima, uništit ćete i svoj kredibilitet u istom potezu.
Svi smo mi zaposleni ljudi, s nedostatko vremena za sve, no ipak je potrebno imati na umu da smo socijalna bića i da nam je odnos s drugim ljudima važan dio života. U izradi svojih osobnih planova za sljedeću godinu, nemojte sami sebi dati obećanja za koja znate da ih nećete moći ispuniti!
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!