U coachingu su ciljevi važni: sam proces usredotočen je na ciljeve klijenta, načine dostizanja, poticanje učenja, promjene i osnaživanje
Osobe koje su jednom radile s coachem i postigle svoje ciljeve, ponovo će angažirati coacha – za neke svoje nove, i uvijek nove ciljeve.
Ciljevi su važni za coaching. No, postavljanje ciljeva je isto tako vrlo korisno sredstvo motivacije.
Jednom kada smo sigurni da znamo što želimo postići, lako je pristupiti mnogim alatima za definiranje, postavljanje koraka u procesu i dostizanju ciljeva. No, upravo taj prvi korak, znati što uistinu želimo je i najteži. I nemojte se zavaravati da je najjednostavniji.
Ako, kao menadžer, pitate svoje ljude što žele postići, vjerovatno ćete čuti uobičajene fraze koje će se vrtiti oko postizanja ciljeva tvrtke, stvaranja dodatnih vrijednosti ili postizanja uspjeha na tržištu (štogod to značilo...). Poanta je u tome da će ljudi iznijeti ciljeve koji su općenito prihvatljivi, one za koje misle da ih Vi želite čuti. I što je najbolje, budu li dovoljno često i uporno ponavljani, vrlo vjerovatno će svi uključeni povjerovati da su to zaista i uistinu jedini i pravi ciljevi. Događa li se i Vama osobno slična stvar s vlastitim ciljevima?
Pisale smo i o ispravnom postavljanju ciljeva, Lockeu, Lathamu i povezanosti upravljanja sobom u vremenu s ispravnim postavljanjem ciljeva. Sada govorimo i o snovima, Vašim htijenjima, nečemu što se usudite sanjati a možda ne znate kako "prevesti" u realan i opipljiv cilj.
Krasno je imati neki svoj san. Isto tako je krasno imati jasne, SMART ciljeve u životu. Možemo razgovarati o nekim principima upravljanja vremenom, u smislu potankog definiranja svakog cilja, "lomljenju" ciljeva u vremenskim i provedbenim okvirima, tablicama dnevnih zadataka, TO DO listama...Sve to može pomoći, ali i odmoći – ovisno o tome kako daleko ste odmakli u svom osobnom razvoju.
Velika je razlika u tome da li imate san ili ste ga uspjeli pretvoriti u cilj. Nećemo sada navoditi definicije cilja i kakav on treba biti, no ono o čemu snivate je poput cilja bez nogu. Krasno je za imati, može Vas voditi i inspirirati u životu, no ako ostane samo na tome i ne dobije "noge" kojima se može pokrenuti, ništa od toga, zar ne?
Snove zato treba znati pretvoriti u ciljeve – razjasniti ih, detaljnije razraditi, tako pojasniti da ih možete jasno vidjeti, osjetiti i znati kako će sve izgledati kad svoj cilj i ostvarite. Upravo u ovome dijelu pomoć coacha može biti ključna.
Znate li onu Ezopovu bajku o mljekarici? Ako znate, preskočite ovaj odlomak:
Mljekarica je na glavi nosila vrč s mlijekom na prodaju. Hodajući prema tržnici, sanjarila je o tome što će sve kupiti kada proda mlijeko...Zamišljala se u novoj odjeći i obući.
"Kada krenem u novom ruhu na tržnicu, prilazit će mi mladići. I susjeda će biti ljubomorna, a ja ću hodati visoko podignute glave i zabaciti je u stranu kad susjeda naiđe..." I mljekarica je zabacila glavu, vrč s mlijekom je pao i razbio se. Mljekarica je ostala bez vrča, bez mlijeka – i bez sna.
Pouka bajke: nemojte živjeti prema pretpostavkama
Možemo malo i analizirati: u nekim dijelovima svijeta uobičajeno je nositi teret na glavi. Naša mljekarica je vrlo vjerovatno nosila vrč s mlijekom svakodnevno. Toliko često, da je to već postala navika, rutina, nešto što čini bez previše razmišljanja. Upravo stoga se i prepustila sanjarenju, zaboravivši da joj je na glavi vrč s mlijekom. Ne zvuči li to vrlo slično onome što radimo na poslu iz dana u dan? Kada nam posao postane rutina i navika, kada zagledani u ekran kompjutera sanjarimo o nekim drugim stvarima i događajima? Nismo li ipak sretniji uz svoje snove, ma koliko god možda bili nerealni?
Snovi i mašta su moćni alati koji nam mogu pomoći da bolje razumijemo svoj put u životu, kao i svoje ciljeve. Recimo da su snovi Vaše krajnja stremljena, dok su ciljevi dijelovi puta koji Vas vodi do realizacije snova. Snovi su ono što želite i zašto, ciljevi su planovi kako do toga doći.
A motivacija? Svakako dolazi iz ispunjenja onoga što želite, o čemu sanjate. Jako malo ljudi može ostaviti posao na kojem radi kako bi radili na ispunjenju svojih snova: moramo zaraditi za život, uzdržavati obitelj, možda radeći vrlo jednostavan i zamoran posao. I nema univerzalnog rješenja za ovaj problem, ali i menadžeri i zaposlenici ipak mogu zajedničkim radom premostiti ovaj jaz:
Upravo zato je postavljanje ciljeva koji su usklađeni s težnjama klijenta je bitan dio procesa coachinga. Jer, coaching se za razliku od savjetodavnog rada "vrti" oko klijenta, njegovih uvjerenja, vrijednosti, stavovova i mišljenja. Zato coach nikada nije savjetnik.
Uloga coacha i cijelog koncepta coachinga je u tome da pomogne klijentu doći do svojih vlastitih rješenja, ne na način da slijedi savjetnikove preporuke ili sugestije. I zadatak je coacha da Vam pomogne snove "prevesti" u ciljeve, a ciljeve i ostvariti...