Zašto, kada i kako tvrtke tijekom organizacijskih promjena mogu angažirati coacheve
Što je zajedničko u citatu Ivana Gundulića, 17. stoljeće: „Na ovom svijetu samo mijena vječna jest...“ i sloganu Baracka Obame, danas? Promjena. Change.
Promjena jest u samoj srži našeg postojanja. S godinama se mijenjamo i mi, mijenja se naše tijelo, mijenjaju se i naši odnosi s drugima, kao i svijet oko nas.
Promjena se odvija rođenjem, rastom, sazrijevanjem i starenjem; pronalaženjem posla, promjenama radnog mjesta, odnosima s drugim ljudima oko nas i mjestima na kojima obitavamo.
Mijene u našim životima navode nas na preispitivanje vrijednosti i uvjerenja, svrhe i biti našeg postojanja. Promjena može zahtijevati potpunu reorganizaciju onoga što jesmo, što radimo i što želimo postići. Još kada promjeni, koja nam je tako svima bliska, dodate nadu (hope) – zaista imate dobitan slogan za kampanju!
Promjena čini samu srž coachinga
Uz prirodne cikluse promjena proživljavamo silne i sve ubrzanije promjene u tehnološkom smislu. Ipak, koliko god zadivljujuće mogu biti, promjene su nam često i izvor strahova, otpora pa čak i žaljenja što su uopće nastale. Ostati isti nije opcija, promjene ne možemo ignorirati. Niti ignorirati, niti ne riskirati, jer uistinu nikada ne možemo biti u potpunosti sigurni da će svaka promjena biti i dobra. No, ako niste spremni na promjene, možda nikada nećete ostvariti svoj puni potencijal.
Promjena zahtijeva hrabrost i sposobnost prihvaćanja neuspjeha.
Uloga coachinga u promjenama
Uloga coachinga vrlo je naglašena u situacijama kada je pojedincima i tvrtkama potrebno prilagoditi se i prihvatiti promjenu kao izazov - ne kao prepreku.
Kako coach može biti angažiran unutar tvrtke? Evo nekoliko primjera:
Danas kada je change management vrlo popularna i rado izgovorena fraza, za koju mnogi preuzimaju pravo na preuzimanje, tvrdimo, dakle da coaching jest u srži promjena, no o kakvim točno promjenama govorimo?
Prema modelu Becharda i Pritcharda iz 1992 godine, coachevi pokreću rad na promjenama u sljedećim područjima:
1. Promjena u smislu obavljanju poslova na radnom mjestu i načina na koji se poslovi rade
2. Promjena u ulogama i međuljudskim odnosima
3. Promjena u tržišnom identitetu same tvrtke
4. Promjena u odnosima tvrtke prema kupcima/klijentima i vanjskim faktorima utjecaja
5. Promjena misije tvrtke
6. Promjena kulture tvrtke
7. Promjena organizacijskih procesa povezanih s promjenama i izazovima koje one predstavljaju, interno i eksterno
No, vjerovatno je najvažnije u cijelom ovom procesu to da sve osobe uključene u proces znaju što je coaching i koje su njegove prednosti. U suprotnom, mogu se pojaviti mišljenja da su osobe uključene u program coachinga "s posebnim potrebama", označiti kao znak nečije slabosti ili nesnalaženja u sistemu.
Upravo zato coaching treba biti vrlo jasno predstavljen kao proces koji je integralni i kritični dio inicijative tvrtke usmjerene razvoju i napretku, a ne kao program namijenjen "popravcima".