Bijes šefa zlostavljača mnogi će zaposlenici u svojoj karijeri iskusiti na vlastitoj koži. Što učiniti?
Bilo da ste već iskusili bijes šefa zlostavljača ili ne, situacija je to na koju će naići mnogo zaposlenika u svojoj karijeri. Prema istraživanju koje je prošle godine proveo američki Institut za zlostavljanje na radnom mjestu (Workplace Bullying Institute), 35 posto zaposlenika je iskusilo zlostavljanje 'iz prve ruke', a dodatnih 15 posto mu je svjedočilo. U većini slučajeva radi se o istoj stvari – menadžeru koji previše nadzire zaposlenike, agresivan je i nerazuman u svojim zahtjevima.
Kako se postaviti prema takvom šefu? Donosimo nekoliko savjeta:
Prepoznajte problem
Smišljanje isprika za vašeg šefa ili okrivljavanje sebe za problem može vas spriječiti da krenete ka rješavanju problema. Važan prvi korak je da si uzmete vremena, prepoznate problem i priznate da postoji, te shvatite da je van vaše kontrole. Zlostavljanje je 'izvanjsko' i shvaćanje da vi niste uzrokovali problem je jedan od najvažnijih prvih koraka.
Ne gubite samopouzdanje
Ljudi koji zlostavljaju druge se osjećaju slabima i ranjivima. Kada ponize druge oni se osjećaju 'većima'. Uz stalan pritisak vašeg šefa, možete lako zaboraviti koliko teško to može biti za vašu psihu. Provodite vrijeme s prijateljima, obitelji, baveći se omiljenim hobijima i projektima na poslu u koje nije uključen vaš šef i odjel. Uviđanje vaše vlastite vrijednosti izvan ureda i neovisno o vašem šefu, dat će vam više snage da se suočite s problemom.
Neka vaš odgovor bude odmjeren
Prije nego što progovorite, važno je da se temeljito pripremite. Bilježite sve incidente i saznajte jesu li se i drugi već žalili na tu osobu. Zaokružite sliku. Uz to, držite vlastitu agresivnost i neprijateljske osjećaje pod kontrolom. I dok može biti lako ponašati se neprofesionalno prema šefu zlostavljaču, odmjerenost će vam pomoći da uspijete. Ako na agresiju odgovorite agresivno situacija se može oteti kontroli. Ne želite postati budala, da biste ukrotili budalu. Prihvatite da ne možete promijeniti osobu i promijenite svoj odgovor.
Prezentirajte svoj problem pred pravom osobom
Znati kome se obratiti ako imate šefa zlostavljača može biti problematično. Ako vaš odnos sa šefom nije potpuno zastranio, bolje je prvo njemu reći da ste nezadovoljni načinom na koji se ophodi prema vama. Ne zaboravite zabilježiti odgovor u obliku e-maila ili vlastitih bilježaka. Ako razgovor ne donese rezultate kojima ste se nadali, možda je vrijeme da se obratite nekome na višoj poziciji u tvrtki. Nemojte odmah ići njegovom nadređenom, koji je vjerojatno upoznat s drugom stranom vašeg šefa.
Mnogi zlostavljači se, naime, ponašaju različito kada nisu u poziciji moći, pa njihov nadređeni možda vidi drugačije ponašanje te osobe. Osoba zadužena za ljudske resurse također može biti 'krivi' izbor jer će možda htjeti samo potiho zaobići problem. Posao odjela za ljudske resurse je da štite interese tvrtke, a ne pojedinačnih zaposlenika. Što je zlostavljač na višoj razini menadžmenta, manja je vjerojatnost da će odjel ljudskih resursa nešto poduzeti. Umjesto toga, ciljajte na najviše pozicioniranu osobu koja će vas pošteno saslušati.
Razmislite o promjeni brzine
Ako izlaz iz situacije ne postoji, možda ćete morati napustiti tvrtku, što je uobičajeno za one koji se susreću sa šefovima zlostavljačima. Ljudi koji imaju neku drugu priliku uobičajeno odu, radije nego da trpe zlostavljača. Oni koji ostaju često su previše utučeni da vide druge prilike za sebe. (T. B.)
Izvor: careerbuilder.com