Naziv lijep, a sadržaj?
Koliko Vam je, uistinu važno kako se zove Vaše radno mjesto? Želite li da Vam na posjetnici piše "Menadžer za " ili tražite posao koji će Vas, osim financijske sigurnosti, ispuniti kao osobu, omogućiti Vam da realizirate sve svoje potencijale i još napredujete? Što biste radije: zvučan naziv ili dobar posao?
Kad pogledam posjetnice koje sam prikupila u posljednjih par godina, sitnija slova ispod imena čine sve složenije konstrukcije. Eufemizama kao u priči.
Krenimo od definicije eufemizma: to je figura kojom jedan izraz zamjenjujete drugim, u "ljepšem obliku", zbog bon tona ili raznih ostalih društveno prihvatljivih razloga. Pa se tako pojaviše menadžeri svih oblika, u nazivima radnih mjesta. U opisu onog što se od njih očekuje – sasvim drugačija priča, ali da – vjerojatnije je da će se na one oglase s upečatljivim nazivljem javiti više ljudi, negoli na one koji realno opisuju situaciju.
Tako imate razne "project managere" – u stvari, "prodajce" kojima je jedini zadatak realizirati planiranu prodaju na tržištu. Ili, "stručne suradnike za…", od kojih se jedino očekuje terenski rad (opet, direktne prodaje roba ili usluga, često za proviziju po ostvarenoj prodaji).
Ako ste duboko udahnuli da odmah i u jednom dahu izgovorite sve što mislite da ti i takvi poslodavci trebaju čuti, stanite i promislite još jednom.
Prije par dana jedna uspješna i poznata poduzetnica objavila je na svom statusu da traži "osobnog/poslovnog asistenta, iliti potrčka". Studenta/studenticu, zbog privremeno/povremene vrste posla i želje da status te osobe bude pravilno reguliran, kako u pravno poreznom obliku, tako i zbog plaće. Mislite da se netko javio za posao?
Ne, ali se javiše ljudi koje je zasmetao opis posla – potrčko. Sad, da nije napisala "potrčko" – javilo bi se, sigurno, puno kandidata. Napisala je točno ono što traži: nekoga tko je voljan, uz fer ugovor, raditi povremeno nezahtjevne poslove za koje sama nema vremena. U čemu je problem? Je li, uistinu, potrčko pogrdan naziv, kad postoje tvrtke koje se pod tim imenom postavljaju kao brendovi?
Ako se radnik(ca) na telefonskoj centrali nazove "šefom distribucije telekomunikacijskih aktivnosti", malera "tehničarom disperzije boja", čistač(icu) "sanitarno tehničkim asistentom", ili čistača prozora "voditeljem održavanja optičke dostupnosti" – ljudima koji obavljaju te poslove bit će lakše raditi, ma koliko plaća bila mala – kažu neka istraživanja koja su provedena u svijetu.
I to je način za podizanje morala u vrijeme kad se režu budžeti za plaće. Isto istraživanje dalo je i rezultat da bi većina ljudi bila zadovoljna trenutnom plaćom ako im se promjeni naziv radnog mjesta u nešto što "bolje zvuči". Kad bi se ista vrsta istraživanja provela u Hrvatskoj, ne vjerujem da bi rezultati bili bitno različiti. Važno je zvati se menadžer.
Opet, s druge strane, sigurno ste imali priliku upoznati neke vrlo uspješne ljude, možda i razmijeniti posjetnice s ljudima koje izuzetno cijenite. Ono što sam ja primijetila je, kao prvo, da možda nije ni uopće bilo potrebe za razmjenom posjetnica, a ako ste je i dobili, da je radno mjesto bilo opisano krajnje jednostavno, ili u kraticama.
Praksa izmišljanja pompoznog nazivlja za poslove jednostavno je otišla jako, jako daleko. Neko nazivlje "vrti" se zadnjih par godina, dok drugo niče poput gljiva iza kiše, po principu "uzmi i nadogradi". I onda naziv radnog mjesta postane jako važan: važan onima koji ga ponosno potpisuju, sujetnim statusno opsesivno opsjednutim "menadžerima" koji se trude uspravno sjediti ispijajući afterwork koktele, i o da, važno je kad lijepo zvuči u životopisu, zar ne?
HR profesionalci to nazivaju pre-tituliranjem, iako nekad i sami posežu za zvučnim nazivljem kako bi se ugodilo egu i privuklo talente, napravila regrutacijska selekcija samim oglasom za posao. No, i to ima "kvaku": izvrsni će isto tako vrlo brzo prozrijeti nesklad između imena i posla. I otići, odmah. To je možda više primjetno u manjim tvrtkama, u većima čak dolazi do obrnute situacije: ako je korporativna ljestvica vrlo razrađena i penje se visoko, prisutna je i varijanta pod-tituliranja, manje "važnog" naziva radnog mjesta od samog posla koji se obavlja.
Važan je opis poslova, zadataka, odgovornosti i kompetencija koje se traže, osigurani uvjeti osobnog rasta i razvoja, motivirajuća i poticajna radna atmosfera, te, sasvim neupitno, primjerena i redovita plaća. I po mogućnosti, naziv radnog mjesta koji stane u jedan red, podebljanih slova, veličine koju mogu čitati bez naočala.
Kako je priča o potrčku završila? Provjerila sam, mjesto je još slobodno…