Kažu da je prvi ponedjeljak siječnja „najteži dan“. Neki pak, govore da je to treći ponedjeljak u svakoj novoj godini...
Depresija kao rezultat povratka nakon zimskog godišnjeg odmora, netom prošlih blagdana, juga koje je zimu pretvorilo u proljeće, „ispeglanih“ kartica i računa koji su došli na naplatu...I eto, kako god okrenete: došlo vrijeme za povratak na radno mjesto. I „teške“ ljude s kojima se na njemu susrećete.
„Teški ljudi“: ima ih različitih i niti jedno radno mjesto nije imuno. Kako ćete se nositi s „njima“ ovisi o vašem samopoštovanju, samopouzdanju i profesionalnoj samouvjerenosti. Kad se netko ponaša neprofesionalno, najčešće je početna reakcija – šok. Potrebno je neko vrijeme dok ne shvatite što vam se to uopće događa, osvijestite što se to točno dogodilo i da spoznate da niste usamljeni. Pa i onda kad postanete potpuno svjesni situacije, ignorirati što se događa jednostavno nije dobro rješenje. Pojavit će se i ljutnja, nemoć, nervoza pri pomisli na sljedeći susret, no zaista je jednostavno puno bolje razrješiti situaciju uz objektivnost u pristupu i upravljanje vlastitim emocijama.Ne zbog njih. Zbog sebe.
Jeste li ikad došli u dodir s agresivcima, egoističnom princezom, pasivno-agresivnim likovima, „bebama“, negativcima, „dobrovoljčekima“ ili „saboterima“? Zvuče poznato?
Koliko god uznemirujuće, negativno ili frustrirajuće bilo iskustvo s ponašanjem nekih osoba, ne uzimajte to osobno. Pokušajte primjeniti neke načine pristupa svakome od navedenih pojavnosti!
1) Agresivci
Osobe agresivnog ponašanja prepoznajete po napadačkom pristupu, grubom nepoštivanju i uznemiravanju koje šire oko sebe. Oni uvijek moraju biti u pravu i navalit će poput bikova na svaki uzvrat u sličnom stilu. U ovakvim situacijama pomaže napraviti pauzu, udahnuti duboko, smiriti se i pustiti ih u vrlo smirenom tonu da se ispušu. Naravno, nikako im ne dozvoliti da postanu nasilni. Obratite im se smireno, imenom. Jasno i razložno iznesite svoje mišljenje, bez prozivanja njihovog. Poanta je postaviti granice, prilikom svakog susreta, opet i ponovo a ne promatrati situaciju u smislu dobivanja bitke.
2) Princeza kmeza
Bez obzira na spol, princeze su uvježbale svoju ulogu. One znaju sve, doimaju se kao da znaju bolje nego drugi, kao da imaju sve informacije o određenoj temi. Činjenice su ono što ih drži na snazi, i upravo zato što se ponašaju kao da znaju sve informacije ponašaju se superiorno. Žele biti posebni i uvijek u centru pažnje.S njima ne možete blefirati, pa se baš zato potrudite da imate sve najnovije i najrelevantnije informacije. Možete naglasiti svoje znanje postavljanjem pitanja. Obzirom da uživaju u samopromociji, iskoristite upravo tu sklonost strateški. Ako ih malo pohvalite, svašta možete saznati a možda se i spuste iz svojih čarobnih dvora i kula – na zemlju.
3) Pasivno agresivni
Uh! To su „oni“ koji Vam zabiju nož u leđa da niste ni osjetili, tek kasnije toga postanete svjesni. U stanju su podrivati Vaš autoritet, često se služe sarkazmom – preobučenim u šale. NećeVas kritizirati otvoreno, ali iza leđa...šale i pošalice, okrutne. Pokušajte njihovu pažnju usmjeriti na konkretan problem a ne na osobe uključene u rješavanje istoga. Jednom kada shvate da im se nećete pridružiti i bez riječi otrpiti njihove zajedljive primjedbe, najvjerovatnije će prestati. Oni pak ne žele biti u centru pažnje i svakako će nastojati izbjeći izravan sukob.
4) Bebe
„Bebicama“ je sve negativno. „Nepravda pa to ti je“, Kalimero stil. Prigovaraju, cendraju, glume žrtve. Obzirom kako daju svima do znanja kako misle da im nitko ne odaje priznanje koje im pripada, počnite od toga da ih pažljivo saslušate i date im do znanja da ih čujete.
Usmjerite njihovu pozornost na činjenice, koje su obično puno manje negativne nego kako ih oni doživljavaju. Uspostavite kontrolu tako da realno i činjenično navedete prvi sve što je negativno u određenom poslovnom zadatku i onda sve te negativnosti logički razložite. Usmjerite bebinu pažnju na pozitivne strane situacije. U slučaju pitanja punih negativizma, uključite i druge u raspravu, bez previše tetošenja.
5) Negativci
„Bebe“ su mala djeca u usporedbi s negativcima. Oni ne samo da su negativni, već i ne vjeruju nikome tko im je nadređen, sumnanju u svoje kolege, nameću svoje mišljenje kao jedino ispravno i najčešća izreka im je „Jesam li vam ja rekla/rekao...“. Ostanite pozitivni, ali u realnim omjerima. Odgodite raspravu o odlukama i prijedlozima rješenja jer će negativci svaku odbaciti i „minirati“. Ne upuštajte se u raspravu s njima već se čvrsto držite činjenica.
6) Dobrovoljčeki
Njih je lako zavoljeti, zar ne? Na prvu. Već na drugu, kad primjetite obrazac, shvatit ćete i da s njima nije lako. Nastoje ugoditi svima, naročito nadređenima, uz osmijeh i onima koje su „zeznuli“. U svakom slučaju, oprezno. Pohvalite njihov doprinos, kada je realan, pomozite im da nauče reći „ne“. Bolje da se ne prihvate svega nego da kasnije imate problema s nepoštivanjem rokova...kada se i javljaju za preuzimanje novih obveza, uz sve one koje imaju, dajte im do znanja da su jako važni za poslove koje trenutno obavljaju i da se upravo u njima očekuje njihov najveći doprinos. Opet je pristup koji se temelji na činjenicama najbolje rješenje.
7) Saboteri
Jedni od najtežih. Ne otkrivaju svoje prave nakane, djeluju u tišini, ne možete sagledati iz kojih razloga i kako će sve to završiti. Ako sudjeluju na važnom sastanku, pokušajte ih uključiti u cijelu priču, od početka, uključiti u timski rad, ali i u izvještavanje o radu kako bi što više neutralizirali potencijalni negativni utjecaj. Najefikasniji pristup je obratiti im se otvorenim pitanjima. Čak ako se umjesto odgovora, posluže šutnjom, pustite i nemojte biti prvi koji će progovoriti.
Znam, sigurno ih ima još, raznih vrsta, podvrsta i pojavnosti. Poanta je da prilagodite svoj pristup svakome osobno, prepoznajući pri tome one koji vas najviše mogu izbaciti iz takta. Vi jedini imate sposobnost upravljanja svojim emocijama, pa ih zato i naučite prepoznati u ovakvim situacijama, njegujući profesionalan nastup na radnom mjestu. Isto tako, budimo realni: prelaze li situacije okvire i granice koji su podnošljivi u smislu negativnog utjecaja na rad i posao, zatražite usluge coacha u timskom radu. Neutralna osoba može učinkovitije procijeniti izazove i povećati efikasnost tima.