Tallin je prvi grad EU koji je uveo besplatni javni prijevoz jop 2013. godine. Vjerovali ili ne, upravo zahvaljujući tom modelu profitira 20 milijuna eura godišnje!
Građani koji imaju prebivalište u Tallinu, glavnom gradu Estonije, svake dvije godine za javni prijevoz moraju izdvojiti dva eura, dakle petnaestak kuna. Tim iznosom kupuju tzv. zelenu karticu koja im služi za neograničen broj putovanja.
Kako je moguće da grad na ovaj način ne stvara gubitke već, prema pisanju Guardiana, u proračun dobiva čak 20 milijuna eura godišnje?
Javni prijevoz djelomično se financira od poreza građana koji imaju prebivalište u Tallinu - njih 10 tisuća godišnje otkada je besplatan prijevoz uveden. Samo za usporedbu, prije uvođenja modela besplatnog javnog prijevoza broj godišnjih prijavljenih prebivališta iznosio je 6 tisuća stanovnika.
Veći broj prijavljenih stanovnika - više novca u proračunu grada. To znači da se putem poreza proračun Tallina podebljao za čak nekoliko milijuna eura. Osim toga, prijevoz je besplatan jedino za stanovnike Tallinna. Svi ostali plaćaju punu cijenu prijevozne karte od 2 eura po vožnji pa je to, uz porez, dodatni način zarade.
Smanjilo se korištenje osobnih automobila
Dodatna pogodnost besplatnog javnog prijevoza je i neposredna briga o očuvanju okoliša. Otkada je ovaj model uveden, korištenje usluge javnog prijevoza povećalo se za 6 posto, dok se korištenje automobila smanjilo za 5 posto.
Besplatan prijevoz jedna je od sedam mjera kojom se pokušalo poboljšati kvalitetu javnog prijevoza i Tallin je u tome uspio, a građani su u provedenoj anekti ocijenili da su se usluga i kvaliteta javnog prijevoza također poboljšali.
Inače, za razliku od Tallina gdje dvogodišnja karta košta 2 eura, prijevozna karta u Londonu košta 200, a u Kopenhagenu 160 funti mjesečno. Opći mjesečni pokaz u Zagrebu građani plaćaju 360 kuna mjesečno.
Izvor: srednja.hr