Osim u poslovne svrhe, ljudi ga koriste za ostvarenje privatnih planova i želja.
Crowdfunding je način financiranja nekog biznisa koristeći manje iznose kapitala većeg broja pojedinaca koji iskorištava pogodnosti raznih društvenih mreža i povezanosti kako bi privukao nove investitore, a istovremeno nastoji i proširiti broj istih, pojašnjava portal geek.hr.
Osnove Crowdfundinga
U većini slučajeva, postoje razna ograničenja koja određuju tko zapravo može financirati novi biznis i koliko im je dopušteno doprinijeti. Cilj tih raznih regulacija je zaštiti investitore od ulaganja prevelikog dijela svoje imovine i istovremenog riskiranja iste. Iz razloga što toliko novih poslova propadne vrlo brzo, investitori uvelike riskiraju gubitak svoje uložene imovine.
Kako Crowdfunding funkcionira?
Crowdfunding stvara priliku da poduzetnici prikupe stotine, tisuće, pa čak i milijune kuna od svih koji imaju dovoljno sredstava i voljni su uložiti i investirati. Također, pruža svojevrsni forum svakom tko ima ideju koju želi predstaviti investitorima željnim sudjelovanja. Jedan jako zanimljiv slučaj uključuje gospodina koji je osmislio novi recept za salatu od krumpira. Njegov prvobitni cilj bio je skupiti samo 10 dolara, a na kraju je skupio više od 55 tisuća dolara od čak 6911 ulagača. Investitori mogu odabrati stotine projekata i u svaki uložiti malu svotu novca. Stranice predviđene za Crowdfunding zarađuju na način da uzimaju malen postotak od skupljenih sredstava.
Popularne Crowdfunding stranice
Neke od najpopularnijih stranica za Crowdfunding danas su Kickstarter i Indiegogo. One privlače stotine tisuća ljudi koji se nadaju kako će uložiti u “sljedeću veliku stvar”. Kickstarter je osnovan 2009. godine, a od tada je na njemu uloženo u preko 160 tisuća projekata. Ukupna uložena svota s krajem prošle godine iznosila je oko 4.2 milijarde dolara. Indiegogo je imao nešto drukčiji početak jer je bila stranica predviđena prvenstveno za investiranje u nezavisne filmove, ali samo godinu dana nakon osnutka 2007. godine, počela je prihvaćati gotovo sve vrste projekata.
Kako investitori profitiraju od Crowdfundinga?
Mnogi Crowdfunding projekti funkcioniraju na raznim oblicima nagrađivanja. Primjerice, investitori mogu sudjelovati u lansiranju novog proizvoda na tržište ili mogu primiti poklon za svoju investiciju. Spomenimo tako običnog proizvođača sapuna koji je svojim investitorima kao znak zahvale poslao sapun iz svoje proizvodnje. Neke od popularnijih investicija danas su video igrice gdje investitori kao nagradu najčešće dobivaju svoj primjerak igre. Kada je riječ o investiranju u neki veći posao, investitori mogu također dobiti svoj udio u tom poslu, a sve na osnovu investicije.
Primjeri uspješnih projekata Crowdfundinga
Puno je raznih projekata koji su uspjeli uz pomoć Crowdfundinga. Primjerice, Oculus VR je američka tvrtka koja se specijalizira u proizvodnji hardvera za virtualnu realnost, a financirana je upravo Crowdfundingom. Prvobitni cilj ove tvrtke bio je kroz Crowdfunding skupiti 250 tisuća dolara, a skupljen je vrtoglavi iznos od 2.4 milijuna dolara. Projekt je osmišljen 2012. godine i predstavljen na Kickstarteru, a u ožujku 2014. godine, Facebook je kupio Oculus VR za 2.3 milijarde dolara.
Još jedan odličan primjer uspjeha kroz Crowdfunding je M3D, tvrtka koju su osnovala dva prijatelja u želji da proizvode manje 3D printere. Kroz svoj Crowdfunding, David Jones i Michael Armani skupili su 3.4 milijuna dolara u 2014. godini. Njihova je tvrtka u međuvremenu postala izuzetno popularna i na mjesečnoj bazi zarađuje od 10 do 15 milijuna dolara. Malo je reći da se stoga s dobrom idejom i planom može postići puno toga čak i kada nemate dovoljno sredstava sami financirati svoju ideju.
Izvor: geek.hr