Hrvatska udruga banaka (HUB) poziva građane na dodatan oprez prilikom online kupnje uoči popularno nazvanog „Black Friday-a“.
U cilju sigurnog korištenja kartica i svih njihovih pogodnosti nužno je educirati i informirati se o najčešćim vrstama prijevara putem kojih kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Shodno tome, HUB donosi savjete za odgovorno i sigurno korištenje kartica te načine prevencije online prijevara, prenosi N1.
1. Ne nasjedajte na nerealne ponude
Budite oprezni s ponudama poput „BLACK FRIDAY HOT SALE”, “80% OFF”, “Discount Sale”, čak i ako su u pitanju renomirani brendovi, jer one mogu biti lažne.
Uvijek provjerite web-prodajno mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik.
Provjerite dostupnost korisničke službe web-prodajnog mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe kao i suglasnosti koju dajete prilikom kupnje.
2. Ne dajte se upecati
Ne unosite svoje osobne podatke niti podatke o kartici u ponude, nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka.
Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima inače kupujete.
Provjerite e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa znakova ili sadrži naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine.
3. Oprezno na stranicama za oglašavanje
Prodajete li robu ili uslugu putem web-oglasnika, nikada ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod). Dovoljno je da mu pošaljete svoj IBAN.
Nemojte autorizirati uplatnu transakciju putem 3D Secure programa niti otvarati poveznice u kojima Vas traže da unesete podatke o platnoj kartici i iznose njezinih limita.
Pažljivo pročitajte sigurnosne smjernice koje se nalaze na internetskoj stranici prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode.
4. Obnova korisničkih podataka
Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih mjesta, javnih poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih službi na kojima traže odavanje Vaših osobnih i financijskih podataka radi tzv. obnove Vašeg korisničkog računa.
Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a nikada putem zaprimljenog linka.
5. Ne šaljite svoje podatke
Ne šaljite putem društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova podatke o svojoj kartici niti njezinu presliku.
6. Spremanje podataka o kartici
Prilikom unosa broja kartice, primjerice za plaćanja unutar raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete uporabe i jesu li podatci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete na uporabu djeci.
Budite svjesni da u slučaju da dijete ili treća osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija, kao korisnik kartice odgovorni ste za takve transakcije.
7. Redovito provjeravajte svoje troškove
Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite ostale mogućnosti upravljanja potrošnjom putem usluga i aplikacija izdavatelja Vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjivi ili nepoznati trošak, to mu ODMAH javite, savjetuje HUB.
Izvor: N1