Zajednička skrb o djetetu, ravnoteža između privatnog i poslovnog života, kao i ravnopravnost muškaraca i žena na radnom mjestu, ujedno su i teme o kojima ćemo raspravljati i na našoj konferenciji HR Days u Rovinju, a kompanije s najboljom HR praksom kući će odnijeti nagradu za Najbolje regionalne HR prakse.
Poticanje očeva na uzimanje roditeljskog dopusta, tema je o kojoj se posljednjih godina puno raspravljalo. Sada, izmjenom Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, svi zaposleni očevi konačno imaju pravo na to. Naime, od početka kolovoza ove godine očevi su dobili pravo na dopust, sve do šestog mjeseca djetetova života, u trajanju od 10, odnosno 15 dana, ovisno o tome radi li se o jednom djetetu ili blizancima ili, pak, više djece rođene u isto vrijeme. Iako dopust i dalje nije obavezan za sve očeve, onima koji to žele, poslodavac je dužan takav dopust omogućiti.
Da ova tema za neke kompanije nije nikakva novost, potvrdila nam je i naša sugovornica Vladimira Senčar Perkov, direktorica Ljudskih resursa u Ini. Naime, u ovoj kompaniji korištenje određenog perioda roditeljskog dopusta od strane očeva praksa je koju zaposlenici Ine već duže vremena redovito koriste. Kako bi svoje radnike još više motivirala na korištenje ovog benefita, INA je od 2016. godine počela pratiti i aktivnije poticati očeve na korištenje ove mjere. Za svoj trud i rad INA je dobila i međunarodno priznanje.
Zajednička skrb o djetetu, ravnoteža između privatnog i poslovnog života, kao i ravnopravnost muškaraca i žena na radnom mjestu, ujedno su i teme o kojima ćemo raspravljati i na našoj konferenciji HR Days u Rovinju, a kompanije s najboljom HR praksom kući će odnijeti nagradu za Najbolje regionalne HR prakse.
Koje još sve pogodnosti svojim zaposlenicima INA nudi i koliko je ova kompanije “ispred svoga vremena”, u kratkom intervjuu otkrila nam je Vladimira Senčar Perkov.
Što nam možete reći o projektu „DADforce – Očevi, vidimo vas!“? Koji su bili ključni razlozi za pokretanje projekta?
Glavni razlog zbog kojeg smo pokrenuli ovaj projekt jest taj da kao organizacija, vlastitim primjerom, želimo prikazati ponašanja za koja vjerujemo da su ispravna i poželjna u našem kolektivu, ali i široj zajednici. Upravo zbog toga, INA Grupa još od 2016. godine aktivno razvija strategiju raznolikosti i uključivanja (D&I). Kroz različite aktivnosti i inicijative, već godinama podižemo svijest menadžmenta i zaposlenika o važnosti raznolikosti i prihvaćanja. Kolege potičemo na razmišljanje, razumijevanje i prihvaćanje svih aspekata različitosti među ljudima. Osobito naglasak stavljamo na područje ravnoteže poslovnog i privatnog života te na jednake profesionalne mogućnosti za žene i muškarce. Prema rezultatima MAMFORCE certifikacijskog procesa, od 2019. godine postižemo za 28 posto bolji rezultat od prosjeka usporedivih tvrtki.
Kroz rad u ovom području, uvidjeli smo da za postizanje ravnopravnosti muškaraca i žena nije dovoljno samo osnažiti žene, nego je izuzetno važno da kompanija pruža podršku i potiče muškarce (očeve i/ili skrbnike) na preuzimanje aktivne uloge u roditeljstvu.
Iako se već dugo vremena raspravlja o ravnopravnosti muškaraca i žena, korištenje roditeljskog dopusta je još uvijek daleko od jednakog. Prema podacima HZZO-a 2018. godine roditeljski dopust koristilo je samo 4,4 posto zaposlenih očeva i 95,6 posto zaposlenih majki. Kada smo se u INA Grupi 2016. godine počeli intenzivno baviti ovom temom i pratiti broj očeva na roditeljskom dopustu, naš postotak iznosio je četiri posto, što je bilo u skladu s prosjekom u državi. U želji da to promijenimo, naš je sljedeći korak bio podržati i promovirati jednakost u korištenju roditeljskog dopusta i potaknuti očeve da ga koriste u što većoj mjeri. Na taj smo način odlučili probuditi svijest javnosti o važnosti sudjelovanja oba roditelja u odgoju i podizanju djeteta.
Osim toga, pokrenuli smo i niz drugih aktivnosti. Implementirali smo internu politiku o Upravljanju raznolikošću, prihvaćanju razlika i nediskriminaciji u društvima INA Grupe. Također, implementirali smo i brojne aktivnosti za poboljšanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života. Od 2016. godine naši zaposlenici imaju mogućnost korištenja FORA-e, fleksibilnog radnog rasporeda i rada od kuće te različite pogodnosti za obitelji i roditelje u okviru naše beneFIT platforme. Osim toga, kao kompanija, kontinuirano progovaramo o temi roditeljstva i roditeljskog dopusta, a uz to i promoviramo očeve koji su odlučili koristiti roditeljski dopust kroz edukacije, konferencije, razna događanja i interne komunikacijske kanale.
Vjerujemo da ćemo ovim akcijama i u budućnosti utjecati na promjenu stavova, prije svega u našoj kompaniji, a onda i u cijelom društvu. Želimo biti primjer drugima i tako postati pokretač promjena, ne samo u osiguravanju ravnoteže između poslovnog i privatnog života očeva unutar kompanije, nego i cijele zajednice u kojoj poslujemo. A kako bismo izmjerili učinak provedenih aktivnosti i inicijativa, 2020. godine pristupili smo i DADFORCE® auditu.
Kako su zaposlenici prihvatili projekt, kakve su bile njihove reakcije?
Naši napori u stvaranju radnog okruženja koje podržava očeve, među zaposlenicima su izazvali pozitivne reakcije. Najvrjednije što je proizašlo je iskustvo naših zaposlenika koji su se odlučili koristiti roditeljski dopust. Kolega Slavko koristio je roditeljski dopust u trajanju od šest mjeseci, a evo što je rekao o svom iskustvu:
„S obzirom da u Hrvatskoj nije uobičajeno da očevi koriste roditeljski dopust, ugodno me iznenadila reakcija mojih nadređenih koji su to prihvatili kao sasvim normalnu stvar. Iskustvo koje sam stekao i odnos koji sam izgradio sa svojim sinom mi danas omogućuje da ravnopravno sudjelujem u njegovom odgoju. Svim očevima u Ini preporučio bi roditeljski dopust i da provedu vrijeme samostalno sa svojom djecom.“
Kolega Filip također je podijelio svoje iskustvo:
„Početkom lipnja 2022. godine odlučio sam koristiti svoj roditeljski dopust u trajanju od 60 dana, kako bi više vremena mogao provesti sa svoje dvije curice, Evom i Lucom. Kako bi veselje što duže trajalo odlučio sam uz to iskoristiti i veći dio svog godišnjeg odmora. Ni u jednom trenutku nisam požalio svoju odluku i preporučio bih svim očevima da razmisle o korištenju roditeljskog dopusta. Ovo sve ne bi bilo tako jednostavno bez podrške mojih kolegica s posla za koje imam samo riječi hvale. Podržali su me u mojoj želji za korištenjem dopusta i omogućili mi da se u potpunosti mogu posvetiti svojoj obitelji. Hvala im na tome, baš su kolegice za poželjeti!“
Koji su bili konkretni učinci projekta i kakav utjecaj je imao na organizaciju?
DADFORCE® audit potvrdio je Ininu politiku odgovorne podrške zaposlenim očevima i jačanju njihove roditeljske uloge. Ovaj standard potvrda je organizacijske kulture koja omogućuje fleksibilne oblike rada, odgovornu brigu o djeci i stvaranje radnog mjesta prilagođenog očevima.
Pozitivni rezultati očitovali su se kroz porast korištenja roditeljskog dopusta među očevima koji rade, s četiri posto u 2016. na sedam posto u 2019. godini, što je povećanje od čak 75 posto. Trend rasta nastavio se i dalje te smo prošle godine zabilježili rast od 11 posto.
Uz to, povećao se i broj očeva koji nakon roditeljskog dopusta koriste fleksibilne radne aranžmane, s dva posto u 2016. na sedam posto u 2019. godini. Apsentizam (bolovanje) zbog brige o djetetu ujednačen je za majke i očeve i u prosjeku iznosi 2,9 dana.
Također, jednake mogućnosti za promaknuće i jednaka (pozitivna) percepcija korištenja roditeljskog dopusta, postala su standard INA Grupe i ugrađeni su u kompanijsku kulturu i principe rukovođenja. A osim toga, povećali smo i broj očeva koji koriste pogodnosti za roditelje pružene kroz beneFIT platformu.
Uz ove brojke, naše najveće postignuće odražava se upravo u pozitivnom radnom iskustvu zaposlenika, a posljedično i njihovoj angažiranosti na poslu koja je svakim mjerenjem sve veća. Naša praksa prepoznata je i izvan granica Republike Hrvatske pa smo 13. studenog 2020. godine nagrađeni nagradom „GOLD 2020 Open Spotlight Award“ u kategoriji „We see you here“.
Jedna od važnijih 'zadaća' projekta bila je osvijestiti javnost o važnosti sudjelovanja oba roditelja u odgoju djeteta. Je li i taj cilj ostvaren?
Kada govorimo o informiranosti naših zaposlenika, brojke same za sebe govore da smo uspjeli u toj namjeri. Ovo za nas nije projekt koji je imao početak i kraj, ovo je nešto na čemu i dalje kontinuirano radimo. U budućnosti očekujemo da će brojke biti još i veće te da više nećemo nailaziti na negativne reakcije kada govorimo o očevima koji koriste roditeljski dopust. Široj javnosti nastojali smo prenijeti naša pozitivna iskustva, a vjerujemo da će i izmjene u zakonu, koje su upravo stupile na snagu, uvelike pridonijeti tome.
Što ste vi osobno naučili radeći na ovom projektu?
Projekt nam je svima pomogao da osvijestimo svoje osobne predrasude, ali i tuđe. Ono najvažnije što nosimo iz ovog projekta je činjenica da se stvari itekako mogu mijenjati pa čak i one koje nam se na prvi pogled čine teško ostvarive. Važno je ujediniti se i biti jasan u svojoj namjeri. Jasno govoriti o onome gdje želimo doći, isticati pozitivne primjere i biti dosljedan u nepodržavanju negativnih komentara i pojedinaca.
Za promjenu je potrebno postaviti dobre temelje, a uloga menadžmenta u motivaciji za poticanje promjena je ključna. I na kraju, ništa se ne događa preko noći. U životu, kako privatnom, tako i u poslovnom moramo imati puno strpljenja i vjerovati da zajedničkim radom i uz dobru volju možemo doći do zacrtanog cilja.