Konflikt nije nužno destruktivan
Konflikt je dio našeg života, prisutan u svim radnim sredinama. Može se manifestirati kao različitost pogleda, razlika u mišljenju, drugačija osobnost ili suprotnost interesa.
Može biti prisutan u odnosu na ljude s kojima radite, bilo nadređene, bilo podređene, ali i na partnere – kupce, korisnike usluga ili dobavljače. Radite li u službi za korisnike, konflikt je vrlo vjerovatno dio Vaše radne svakodnevnice.
Kada kažemo "upravljanje konfliktima" krećemo od činjenice da se vještina upravljanja konfliktima i njihovog razrješavanja može "izbrusiti".
Važno je sukob okončati na način da niti jedna strana koja je uključena ne ostane povrijeđena. Još je važnije zauzeti proaktivan stav i upravljati samim procesom, te znati kamo idete: počnite s ciljem na umu.
Također, konflikt ne mora nužno biti destruktivan. Sve ovisi o tome kojim opcijama se koristite kako biste se nosili s konfliktnom situacijom – bile to strategije ili taktički izbori, rezultat može donijeti nešto dobro za obje uključene strane.
Evo kako izgledaju moguća razrješenja konfliktnih situacija:
Nema dogovora
Ovakav ishod samo potvrđuje status quo, bez ikakvih promjena, i ne može se smatrati uspješnim razrješenjem sukoba. Za Vas može biti dobar ishod samo ako je kristalno jasno da nema nikakve daljnje koristi u nastavljanju pregovora ili dogovora.
No-deal pristup podrazumijeva da ste uistinu i spremni postupiti kao što govorite. Ako slučajno blefirate, oprez: prihvati li stav no-deal druga strana, morat ćete se okrenuti i otići. Zato je bolje osigurati jako dobru drugu mogućnost u pregovorima, ili drugu prihvatljivu alternativu na koju ste spremni pristati (pojam: BATNA - Best Alternative To a Negotiated Agreement).
Ja dobivam, ti gubiš
Opisani pristup sigurno Vam je već poznat. Inzistiranje na svojoj "istini" bez pružanja prilike drugoj strani rijetko kad je sretno rješenje. Kada ga primjenjujete na drugima, uvijek ih potičete na to da Vam prvom prilikom vrate na isti način!
Ja gubim, ti dobivaš
Navedeni pristup nikako se ne može smatrati strategijom, zar ne? Ovo je put manjeg otpora, popuštanja drugima. Zato oprez: prije ili kasnije vratit će se po još tamo otkuda je i ovo došlo.
Pobjeda pod svaku cijenu
Opcija "pobijedit-ću-što-košta-da-košta" u pregovorima je strategija koja se temelji na uvjerenju da Vi uopće niste odgovorni za sukob i da upravo zato nećete odstupiti niti milimetra. Vi se morate osjećati poput pobjednika, bez obzira na cijenu. Da li je uistinu tako? Možda ćete platiti i puno više no što vrijedi, samo zato da biste pobijedili.
Kompromis
Iako mnogi pregovori, kao i konfliktne situacije, mogu biti uspješno razriješeni približavanjem početnih pozicija i nagodbom negdje "na pola puta", smatramo da kompromis ne smije biti unaprijed planirana strategija. Zato što:
Obraćanje trećoj strani često se pojavljuje kao jedina moguća solucija kada je potrebno razrješiti situaciju koja se čini nerješivom, no, opet – ne smije nikada postati alternativa samome pregovaranju. Dobro procijenite situaciju: nekada uplitanje treće strane može za obje uključene strane biti puno nepovoljnije nego da su međusobno postigle dogovor.
Win-Win situacija (obje uključene strane pobjeđuju)
Jedina strategija koju je vrijedno imati u svim sukobima, pregovorima ili konfliktnim situacijama. Samo zato što druga strana može pobijediti (kao i Vi, uostalom), ne znači da je Vaš dobitak umanjen i Vaša pobjeda manje vrijedna. Win-win podržava konstruktivni konflikt: put do vrha ne vodi (samo) preko pregaženih protivnika.
Najbolja strategija kojom možete pristupati konfliktnim situacijama je pobjeda za obje uključene strane. Unatoč svim razlikama koje se mogu pojaviti, uvijek je moguće iznaći rješenje koje će pogodovati i jednima i drugima.
Samo je možda potrebno malo poraditi na svojim pregovaračkim vještinama...
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!