Nastavnici moraju roditeljima i učenicima dati plan ispita za cijelu godinu.
Znanje učenika u hrvatskim školama više se neće smjeti provjeravati nenadano tzv. blic-testovima, niti će učenici smjeti pisati više od dva ispita tjedno. Naime, svi će se nastavnici najkasnije u listopadu morati prilagoditi odredbama novog Pravilnika o praćenju i ocjenjivanju koji se ovih dana ubrzano dovršava u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta. Prilagodba podrazumijeva i promjenu načina ocjenjivanja znanja.
Trenutačno je na snazi pravilnik star 14 godina, donesen za mandata Ljilje Vokić, prema kojem su učenici tjedno smjeli pisati najviše tri testa, dok se njihovo znanje usmeno smjelo provjeravati iz najviše dva predmeta.
Po novom, učenici će tjedno smjeti pisati najviše dva testa. Testovi se i dalje neće smjeti pisati u istom danu, a učenike će se dodatno zaštiti tako što će na dan kada pišu test usmeno smjeti odgovarati iz samo jednog predmeta, piše Ivana Kalogjera-Brkić u Jutarnjem listu.
Obveza svih škola
Također, testovi će se obvezno pisati samo iz onih nastavnih predmeta kojima je po nastavnom planu i programu predviđena pismena provjera znanja, a trenutačno su to samo hrvatski jezik, strani jezik, matematika i informatika.
Ipak, najveća novost koju donosi Pravilnik je obveza škola prema kojoj raspored pisanja testova iz svih predmeta mora biti donesen već na početku školske godine, a potom i predstavljen učenicima i roditeljima. Iako takvu praksu već njeguju pojedine hrvatske gimnazije, sada će to postati obveza svih osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj.
"Razredno vijeće na početku školske godine izrađuje vremenik pisanih provjera znanja koji postaje sastavni dio rasporeda sati toga razreda i javno je objavljen", stoji izrijekom u dokumentu.
U iznimnim situacijama nastavnici će moći promijeniti vremenik, ali o tome ponovno neće smjeti odlučiti samoinicijativno, već i tu odluku mora donijeti razredno vijeće, a škole moraju obavijestiti učenike i roditelje.
Smiley umjesto ocjene
Pravilnik će za posljedicu vjerojatno imati i smanjivanje broja ocjena u imeniku. Do sada su, naime, nastavnici, čiji je predmet u rasporedu zastupljen s jednim satom tjedno, svakog učenika morali ocijeniti s najmanje dvije ocjene po svakom elementu (pismeno, usmeno izražavanje, zalaganje...). Mnogi su nastavnici za poštivanje tog pravila imali premalo vremena, pa prosvjetna vlast tu obvezu nije ugradila u novi pravilnik.
Prema riječima državne tajnice Dijane Vican, svrha je novog pravilnika potaknuti nastavnika da kontinuirano prate rad učenika i nagrađuju ih za svaki napredak. U kontekstu takve politike promijenit će se i uloga blic-testova.
Ocjene koje su učenici zaradili na blic-testovima, nastavnici ni do sad nisu smjeli upisivati u rubriku za ocjenjivanje, već u rubriku bilježaka u imeniku. U praksi se, međutim, pokazalo da pojedini nastavnici zlorabe takvu mogućnost, pa je Ministarstvo sada odlučilo propisati da se višeminutne provjere u trajanju do 15 minuta više ne upisuju u imenik, a mogu služiti samo u svrhu poticanja učenika na kontinuirani rad.
"Osnovna je zadaća višeminutnih testova da nastavnici vide jesu li djeca usvojilo gradivo. Njih nema potrebe ocjenjivati. Ako je većina razreda na blic-testu postigla dobar uspjeh, nastavnik im u znak poticanja njihova rada sa strane u rubriku može upisati smješka. Ako je situacija obrnuta, nikako ih ne smije kazniti lošom ocjenom", objasnila je Vican.
U Ministarstvu kažu kako im je podloga za donošenje novog pravilnika bio onaj iz 1995., a korigirali su ga upravo u onim elementima koje je praksa pokazala lošim. Posebno su ponosni na uvođenje obveze učiteljima da za đake koji dva puta zaredom nisu postigli minimalna očekivanja organiziraju dopunsku nastavu. (V. K.)
Izvor:
Jutarnji list