Nisu vam dovoljne tek pamet, hrabrost, kreativnost, sreća, optimizam i sama želja
53 milijarde dolara – toliko iznosi imetak najbogatijeg čovjeka na svijetu, Carlosa Slima Helua, meksičkog telekomunikacijskog tajkuna. Ovaj podatak mogao bi mnoge natjerati da pomisle: što je točno potrebno da se zaradi ovoliko bogatstvo? Još važnije, imam li i ja takve sposobnosti?
"Ljude koji su postigli značajan poslovni uspjeh najčešće krasi nevjerojatni optimizam", objašnjava Joan Kane, psihologinja s Manhattana. "Oni ne poznaju ograničenja, koja muče većinu ljudi. Ništa ih ne može spriječiti na putu prema uspjehu, kada žele ostvariti svoje zamisli. Zaustaviti ih ne mogu niti godine, niti obiteljske obaveze", tumači Kane.
Međutim, bezgraničan optimizam i nezasitnost su tek dvije karakteristike, od mnogih drugih koje su vam potrebne, želite li ostvariti bogatstvo.
Naime, potrebna vam je ozbiljna hrabrost da se odlučite napustiti ugodan uredski posao, redovita mjesečna primanja i ostale pogodnosti, kako bi osnovali malu tvrtku i sami gradili carstvo. Milijardere također karakterizira samopouzdanje koje često graniči s arogancijom, kojom se suprotstavljaju svojim strahovima i dvojbama – čak i kad situacija nije nimalo obećavajuća. Drugim riječima, imaju jezovitu sposobnost da ostanu ravnodušni prema mogućoj propasti.
"Vrlo uspješni milijarderi propast vide tek kao način prikupljanja novih znanja. Tako oni uče, stalnim usponima i padovima", objašnjava američki psiholog David Ballard. Želite li otkriti imate li i vi DNK milijardera, prije nego se upustite u poduzetničke vode, osigurajte se od moguće propasti odgovarajući na nekoliko pitanja.
Zašto ciljati na visoko?
Definiranje dugoročnih ciljeva, najveći je prioritet prije nego li se odlučite ubaciti u višu brzinu. Planirate li prodati svoju ideju kroz nekoliko godina – dobro. Želite li se natjecati na tržištu – dobro. Međutim, želite li pokrenuti svoj posao samo kako biste mogli preživljavati i želite ostati nezamijećeni – nemojte računati na veliki uspjeh.
Možete li vidjeti iz ugla?
Izgradnja bogatstva ne temelji se samo na postavljanju ciljeva. Trebat će vam i doza revolucionarističkog duha. Upamtite, velike zvijezde, poput Billa Gatesa primjerice, ne dominiraju svojom industrijom – oni je mijenjaju, i utemeljuju nove industrije. Za to je pak potrebno nešto više od inteligencije, hrabrosti i sreće – potrebna je vizija.
Možete li tolerirati neopredijeljenost i upravljati njome?
Uspješni poduzetnici jasno vide prolaz kroz džunglu interesnih pitanja. Primjerice, voditelj poslovanja želi proširiti poslovanje na drugu državu, a voditelj marketinga se tome protivi jer smatra da je taj potez preuranjen. Ako vas takva neodlučnost ne zaustavlja pri donošenju krajnje odluke, onda možda imate karakteristike potrebne za veliki uspjeh.
Cijenite li neovisnost?
Većina poduzetnika cijeni – zato i pokreću vlastite kompanije. Međutim, kao zaposlenik ste mogli donositi odluke i prolaziti gotovo nekažnjeno, što neće biti moguće ukoliko se vaša poslovna ideja počne širiti i donositi profit.
Jeste li kreativni ili više procesno orijentirani?
Mnogi poduzetnici pokreću tvrtke samo na temelju kreativnosti. Predoče si novu nišu – pa čak i potpuno novi "svijet". Ipak, takve zamisli se ponekad mogu činiti i neostvarivima – posebice kada je potrebno pokrenuti sustav i učiniti ga profitabilnim. U tom slučaju će vam opet biti potrebna kreativnost.
Jeste li spremni donositi teške odluke za rast kompanije?
Naravno, vaši prijatelji i kolege s fakulteta pomogli su vam pokrenuti poslovanje – suučesnici su. Međutim, ako oni jednom više neće biti u mogućnosti prilagođavati se dinamici poslovanja i uvjetima koja poduhvat nameće, morat ćete im se zahvaliti na suradnji. Ako pak ne možete donijeti takvu odluku, teško ćete postati milijarder. Nažalost.
Volite li javni nastup?
Bez obzira o koliko je organizaciji riječ, ona uvijek treba osobu koja će ju javno predstavljati. Poduzetnici koji ne strahuju od javnog nastupa, imaju više šansi da ih se zamijeti. Ako vam pak nije ugodno javno nastupati, pronađite osobu koja će vas predstavljati na najbolji način.
Volite li donositi odluke konsenzusom?
U većini slučajeva, što je vaša organizacija veća, trebate više inputa od osoba s kojima surađujete. U tom slučaju željet ćete, ali i morati, biti spremni na konsenzus. Poduzetnici koji njeguju "biti će onako kako ja kažem" stil upravljanja, možda bi ipak trebali razmisliti žele li se dalje razvijati.
Možete li delegirati?
Što vaša organizacija veća, to ćete imati manje vremena za interakciju s vašim zaposlenicima. Dakle, nećete moći znati što se točno događa u svakom odjelu. Stoga, ako niste uspješni u delegiranju obaveza, zaboravite na rast poslovanja.
Smeta li vas rad tijekom blagdana?
Na putu prema vrhu morate ponijeti određene žrtve. Ako možete živjeti s osjećajem da propuštate važan obiteljski događaj – koji vam nedostaje – možda i posjedujete karakteristike koje će vas dovesti do prve milijarde. (V. K.)
Izvor: Forbes