Postati "specijalac" ili prestati pospremati krevete na Titanicu?
Podmetanja, izdaje, "miniranje" projekata, preuzimanje – možda je terminologija zazvučala kao neka osnova za novo tumačenje knjige "Umijeće ratovanja", no kako god to nazvali, u vrijeme "smanjivanja obujma poslovanja", reorganizacija ili "novih sistematizacija radnih mjesta", pojavnosti uredske sabotaže postaju naglašene.
Kada su ljudi pod pritiskom potencijalnog gubitka radnog mjesta, neki postaju spremni na sve kako bi zadržali svoj položaj. Neki to isto čine kada su novodošli i "osvajaju teritorij", ili im je možda dodijeljen zadatak da iza sebe ostave "spaljenu zemlju"…
Jedna čitateljica mi piše:
"Radim u državnoj firmi već duže vrijeme. Sve poslove do sada sam odrađivala sama, tj. svojim trudom, radom i znanjem izgradila sam odjel. Sada je došla osoba koja mi želi 'ukrasti' ideje i sve ono što sam ja stvarala prezentirati kao svoj rad. Jako je bezobrazna i nekulturna i prava je 'tračara'. Kako da me ostavi na miru? Ja ne želim ništa osim nužno profesionalnog odnosa."
Osobni problem? Da, no ovakva vrsta ponašanja ne svodi se samo na to: razarajuće djeluje na radnu atmosferu, uz tendenciju širenja napetosti. Uzrokuje stres, stres utječe na produktivnost, u konačnici i trajno na učinkovitost. "Dobri" radnici odlaze i napuštaju tvrtke, jer su procijenili da ova bitka nije vrijedna emocionalnog razaranja, bez obzira na to koliko su možda plaćeni. Ili "sigurni" u "državnoj firmi"? Čula sam slikovitu usporedbu: "Nemojte pospremati krevetninu na Titaniku!" – drugim riječima, kada ovakva atmosfera zavlada na nivou cijele tvrtke, bolje je spašavati živu glavu!
Što napraviti u konkretnoj situaciji? Šutnja i tiho ignoriranje problema nisu opcija: iz mog iskustva, u većini ovakvih slučajeva na taj način prešutno odobravate postupke "sabotera". Ma koliko možda izbjegavate sukobe, nužno je djelovati: samopouzdanje i asertivnost su ključna "oružja", a ako osjećate pomanjkanje bilo jednog, bilo drugog, krajnje je vrijeme da se pretvorite u "specijalca" antiterorističkog odjela, uže specijalnosti sprječavanja konkretne uredske sabotaže na svom radnom mjestu.
Odgovorit ću čitateljici: u situaciji kada ste sami "izgradili svoj odjel", potrebno je "izgraditi" i svoje samopouzdanje i asertivnost. Ovo je temelj Vaše "specijalne obuke".
Asertivnost je umijeće samopouzdanog pristupa ljudima i problemima, bez ugrožavanja svoje, ali i njihove osobnosti. Postavljanje granica na pristojan, kolegijalan i uspješan način je također umijeće, za koje je potrebno puno strpljenja (ali i snage za blokiranje negativnih reakcija). Ne zaboravite, ključna riječ je "pristojno".
Asertivna komunikacija treba ispuniti sljedećih 5 uvjeta:
Još nešto: dokumentirajte sve "krađe" - spremanjem mailova, dokumenata, dopisa. Ako se situacija nakon ovakvog razgovora nastavi, mozda će biti potrebno dići cijelu stvar na "viši nivo". A za to trebate imati čvrste dokaze.
Pomaže i kad za svoje uspjehe, bez lažne skromnosti, uzimate priznanje i javno o tome govorite. Malo samopromocije nikad nije na odmet, a i oduzima širinu područja "kradljivcima".
Proradite malo na prezentaciji sebe, svog rada i potrudite se da to bude primijećeno i prepoznato. Učinite sve što pomaže da se VI osjećate profesionalnije i samouvjerenije, jače i bolje.
Proces coachinga može Vam pomoći da osvijestite svoje ponašanje u danoj situaciji, uvježbate asertivan pristup i djelujete na "bojnom polju"…